Eriksdalsskolan i Skövde behöver fler lärare

Idag har jag haft förmånen att besöka Eriksdalsskolan i Skövde. Jag fick följa med Malou Hultman och hennes 28 elever i årskurs 3. Det var en väldigt intressant och givande skoldag. Jag fick lära mig mer om stenåldern, följa en svenska lektion, prata med föräldrar och lärare om skolan och äta god mat med mera
 
Eriksdalsskolan är en fin skola, har engagerade lärare och fina elever. Trots det märks det att det behövs mer resurser till skolan. Det behövs fler lärare och mindre klasser för att kunna möta varje barns nivå och behov av kunskapsinhämtning.
Jag fick en fråga av Skövde Nyheter varför jag besökte Eriksdalsskolan. Men eftersom jag besökt Rydskolan, Helenaskolan, Vasaskolan och Lundenskolan för ett tag sedan tyckte jag att det var dags att även besöka skolan på Östermalm.
 
 
 
 
 
Skövde Nyheters webbsändning
tidigare blogginlägg om skolan i Skövde mm
Läxhjälp till alla inga friskolor i Finland  Besök i Ryd och Vasaskolan 
besök på Lundenskolan och på Helenaskolan

Kommentarer
Postat av: Anders Nilssson


Utgångspunkten är felaktig. Vi har inte, i inter-
nationellt perspektiv, stora klasser. Däremot har
vi en relativt dyr skola (nr 10 uppifrån i PISA-
urvalet) med snabbt fallande studieresultat
(nr 32 i PISA-urvalet)40% av ämnesundervisningen
i grundskolan sköts av lärare som inte läst ämnet,
i gymnasiet är det 30% Lärarhögskolorna har
nästan inga sökande till sina utbildningar i natur-vetenskapliga ämnen. Där är problemen och de
löses inte av något fler lärare, förmodligen
obehöriga.

2014-03-21 @ 20:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0