Inga friskolor i Finland

 

 

Tidigare idag blev jag anklagad för både det ena och det andra på sociala medier för att jag skrev att Finland inte har några friskolor. Därför har jag kollat om jag möjligtvis hade missuppfattat den information jag fick.

 

Men nu kan jag återigen berätta att de inte ha några friskolor. Skolorna i Finland är kommunala men med tydlig statlig styrning. Det finns vissa privata skolor som har en annan inriktning men eftersom de kommunala skolorna är så bra är det väldigt få som sätter sina barn i privatskolor.

Skolresultaten i de Finska skolorna ligger i världsklass, däremot är de inte lika bra på att lyckas med trivseln för eleverna.

 

Riksdagens utbildningsutskott besökte Finland i början på veckan och drog antagligen olika slutsatser. I går hade S-kvinnor i Skövde besök av Cecilia Dalman Eek, hon redogjorde för sina intryck av besöket i Finland mm

 

Vi kan nog lära mycket av Finland, bland annat att lärarna, eleverna, föräldrarna och skolorna behöver lugn och ro. Att vi inte kan hålla på att ”rodda” så mycket fram och tillbaka med skolorna. Där har vi socialdemokrater minst lika mycket att lära som de borgerliga politikerna.

En annan visdom är att grisen väger lika mycket oavsett hur många gånger vi väger den.

Dvs att 1000 Nationella prov förändrar inte elevernas kunskaper, det gör däremot duktiga lärare. Lärare som har tid för varje elev och som kan lära ut på ett pedagogisk sätt. Därför behövs det fler lärare och färre nationella prov.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0