Intryck från Helenaskolan

 
Byråkrati, kontroll och övervakning var några synpunkter som lärarna framförde till mig när jag besökte Helenaskolan i Skövde.

Men samtidigt var lärarna både glada och nöjda med sin skola. Jag blev hjärtligt välkommen, alla gav mig ett ambitiöst mottagande och berättade om sin situation.

 
  Det finns mycket positivt med att vara lärare men det är samtidigt både stressigt och utmattande.
 
 

Lärarna var mycket tveksamma över alla nationella prov som ska tryckas in, som tar lektionstid, tar lärarens tid och tar tid för att rätta. De förstod intentionerna med att kontrollera men i ifrågasatte om fördelarna verkligen överväger nackdelarna.

Dessutom berättade de om all byråkrati som omgärdas varje elev. Mappar som följer elevens hela skoltid, omdömen, betyg osv. Vi diskuterade också det fria skolvalet, friskolor som kastar in handduken mitt i terminen och huvudmannaskapet för skolan mm

Överhuvud taget var det en mycket givande förmiddag och det var med många nya intryck jag cyklade vidare med till nästa skola.

 
Per Klarin visar dokumetationen som fökjer varje elev
 

Kommentarer
Postat av: Isabela Agder

Ett bra initsiativ att du kommer och besöker skolor samt pratar med personalen. detta borde göras oftare.

2013-05-07 @ 12:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0