Från ord till handling i skolan
idag skriver jag och Maria Hjärqvist i SLA igen om skolan.
Dagens negativa utveckling med sjunkande resultat för sjätte året i rad i grundskolan är inte acceptabelt. Vi socialdemokrater vill satsa på skolan. Investera i lärare, mindre skolklasser, läxhjälp och prioritera fritidshemmen.
Tack vare vår motion till fullmäktige om läxhjälp till alla, inte bara de som har råd att göra RUT-avdrag har den borgerliga majoriteten vaknat ur sin törnrosasömn. De skriver nu att de är fullständigt emot frihet från läxor men att de är för läxhjälp av frivilliga krafter. Så bra då kanske det kan hända något på den fronten
Om elever kan få hjälp med läxorna ska inte avgöras av om de har föräldrar som har förmågan att hjälpa dem eller vid varje tillfälle tidsmässigt får ihop det. En eller två hårt arbetande föräldrar kan ha svårt att hinna med att läsa läxor tillsammans med sina barn flera kvällar i veckan. Alla föräldrar kan inta alla ämnen, alla har inte svenska som modersmål m.m. Att föräldrar intresserar sig för och stöttar sina barn i skolarbetet är av stor betydelse för barnens skolframgång. Däremot ska alla elever i skolan erbjudas läxhjälp när de behöver det.
För de yngre barnen ser vi att läxhjälpen kan bedrivas på fritidshemmen. Men då måste fritidshemmen prioriteras mer framöver. Vi socialdemokrater har motionera tre gånger om fritidshemmen i Skövde men den borgerliga majoriteten väljer att vända fritidshemmen ryggen. Drygt åtta av tio elever på lågstadiet går på fritids under eftermiddagarna och där bör eleverna också i ökad utsträckning få hjälp med läxorna så att de inte är kvar till kvällen då barnen är trötta och ofta har svårare att koncentrera sig.
Vi har inget emot att skolor samarbetar med ideella föreningar för att erbjuda alla elever läxhjälp. Sådana samarbeten bedrivs på många ställen i regi av såväl breda och välkända ideella organisationer som föreningar, studentkårer. Det är mycket välkomna samarbeten mellan skolan och de starka ideella krafterna i Sverige som vi gärna ser mer av. Men vi kan inte bygga samhället på bara frivilliga krafter. Det behövs även lärare, pedagoger, fritidshemspersonal, barnskötare och bibliotekarier för att klara utmaningen för framtiden om att höja kunskapsnivån i skolan igen.
Sverige ska ha en världsledande utbildningsnivå i hela befolkningen. Det är så vi säkrar såväl framtida hög tillväxt som välfärd. Vi vill ha en skola som ser och hjälper varje barn att nå sin fulla potential, det tjänar vi alla på.
Vi har haft en skola som har stått som exempel för skolor i många länder! Naturligtvis vill vi ta tillbaka ledarpositionen i elitserien! :) För drygt 20 år sedan var det dock en skolminister som hette Göran Persson som puttade den svenska skolan i nedförsbacken. Det är sorgligt att socialdemokratin stod bakom detta, och inte vill erkänna det misstaget. Visst, de borgerliga är inte bättre, de vill ju spara av ideologiska skäl för att motverka jämställdhet på lika villkor. Skolministern vill återinföra realskolan för de mest begåvade eleverna. Är det inte dags att göra upp med både det förflutna och nutidens elitism? Lyssna på och lär av den pedagogiska forskningen och se till att kommuners budgetar inte kan omintetgöra skollagen och läroplanen!