Stefan och jag.,.

img_3151 (MMS)

Stefan och jag.,.


Riksdagsdebatt om att Digitalisera undervisningen

Idag har jag en interpellationsdebatt med utbildningsminister Jan Björklund. Vi ska debattera IT i skolan och vikten av att ha en nationell IT-strategi för skolan. Tyvärr tycks utbildningsministern vara nöjd med sakernas tillstånd och verkar inte särskilt intresserad av att se till så att vi går i täten för en digitaliserad undervisning.

Jag ser så många fördelar med att fler elever, fler klasser, fler lärare och fler skolor tar efter de många goda exempel vi har. för vi har många skolor som sett fördelarna med att hjälpa var och en elev på elevens villkor med hjälp av modern teknik. För att det inte ska stanna vid bara solitärer, enstaka IT öar här och där krävs det tydligare riktlinjer och styrmedel.

En nationell IT-strategi skulle vara till god hjälp för att minska den digitala klyftan och utjämna skillnader mellan elever. Jag hoppas jag kan övertyga Jan Björklund i rätt riktning Nationell


IT-strategi
DN om facebook och svd

Tips Basta inte med mobilen

Efter två mil skidor i gnistrande snö var det skönt att bada bastu. Eftersom jag gillar att surfa, kolla mejl, nyheter, Twittra och Facebooka så tog jag med mobilen in i bastun. Efter ca 10 min uppstod en varningstriangel i rutan/displayen och möjligheten till att ringa nödsamtal. Jag kollade vidare på informationen där det tydligt stod att jag skulle låta mobilen kallna innan jag använde den. Så då gjorde jag det. Härligt att jag lär mig nya grejer hela tiden :)


Mot Vasaloppet

Jag har börjat träna inför Vasaloppet.
Det känns väldigt spännande och utmanande att se hur jag ska klara de 9 milen mellan Sälen och Mora.
Som tur är bor jag i Skövde. Här har vi fina skidspår och jag klämmer in ett träningspass så fort jag har en lucka i kalendern.
Men hittills har jag inte haft tid att träna tillräckligt mycket. Jag tycker jag har sämre glid och sämre teknik än vad jag brukarna ha andra år.
Kanske borde jag anmäla mig till en kurs?
I dag körde jag 15 km, det kändes bra. Billingen var fullt med vintersportande familjer, motionärer och elitåkare.
I morgon blir det ett pass igen

Grattis Stefan Löfven

Du har fått det bästa uppdraget en ”arbetargrabb” kan få. Du kommer att klara det eftersom du kan förhandla, förmedla och förbättra. Dina insikter om att se förändringarna i samhället som en tillgång för jobben och tillväxten har varit en tillgång för IF Metall och kan nu tas tillvara inom socialdemokraterna.

 

Du tar uppdraget trots att du vet att vi har enorma utmaningar framför oss. Vi ska jobba för jobben i en tid då massarbetslöshet ses som normalt. Vi ska utveckla utbildningspolitiken och ta tillvara människors vilja att förkovra sig och fortbilda sig. Vi ska sätta Sverige på framtidskartan igen.

Allt detta ska vi göra tillsammans. Det tror jag att du vet eftersom du vill ta tillvara allas tillgång och vilja att ställa upp för socialdemokraterna och framtiden.

 

Dessutom har vi en mängd utmaningar med frågor om kärnkraften, vapenexporten, jämställdheten, miljön och mångfalden.

Jag är övertygad om att du kommer att ta dig an dessa utmaningar med ödmjukhet och tillförsikt. Det kommer att bli bra det här.

Grattis Stefan! Grattis socialdemokrater – Nu har vi reser vi oss och rätar på ryggen

 

Varannan herrarnas ja tack

 

expressen 2 AB 2 3 SVD GP 2 DN 2 3

Peter A Tord A Högberg Socialdemokraterna

 


Varannan Herrarnas tack

Socialdemokraterna bestämde sig redan 1993 för att ta vara på kompetensen hos både män och kvinnor. Det skulle bli slut på den rutinmässiga kvoteringen av män bara för att det alltid hade varit så. Det blev stort rabalder både inom partiet men också nedlåtande uttalanden från borgerliga partier som fnös åt jämställdhet på listorna.

Men tiderna förändras och numera accepterar alla partier i Riksdagen (utom Sverigedemokraterna) att kvinnor och män har fullvärdiga kompetenser som måste tas tillvara genom att dela på uppdragen mellan könen.
Jag är stolt över att vi var så tidigt ute. Att vi gick i täten för ett mer jämställtsamhälle. Men ibland glömmer vi av att jämställdheten måste erövras hela tiden. Så fort vi slappnar av och tror att det går automatiskt så tappar vi mark.
Jag förutsätter att vi socialdemokrater fortsätter med att varva listor och utser lika många män som kvinnor på ledande positioner.
När partiledare, partisekreterare, gruppledare, gruppsekreterare, utskottsgruppledare, talespersoner ska utses ska det vara lika många män som kvinnor.
Inte för sakens skull utan för att det blir den allra bästa kombinationen. Vi kompletterar varandra och går hem hos olika väljargrupper genom att vi är de vi är. Några är akademiker, några är gamla , några är unga, arbetare, tjänstemän, forskare, studenter, lång facklig erfarenhet, några från söder några från norr osv. Allt detta sammantaget gör en enorm kunskap som växeldrar vandra i olika politiska frågor. Och det bästa av allt vi är lika många män som kvinnor.
Vi förutsätter att jämställdhet är bra för hela samhället.
Så måste det fortsätta att vara
Så varannan herrarnas, ja tack ( vi kan ju inte bara gå på kompetens för då skulle vi ha en stor övervikt av kvinnor, vi behöver kvotera in männen för att även de har något att bidra med.......... :) ) OBS parantesen var ett skämt !!!!

Lundby Wedin och Björck

img_6850 (MMS)

Lundby Wedin och Björck


SJ ska sluta med att köpa räkmackor av slavar

Idag fick vi i trafikutskottet åka premiärtur med SJ3000. Tåget är fantasiskt fint, modernt, rymmigt, snabbt och miljövänligt.

Det kommer att bli väldigt bra när det tas i drift, problemet är kapaciteten på spåren. Det är därför vi inte kom i väg i tid idag och det är därför vi har sådant tågkaos. Det måste lösas snabbt. Jag förutsätter att kapacitetsutredningen kommer med bra förslag och att den borgerliga regeringen inser att vi måste investera i modern, miljövänlig infratsruktur

Men eftersom vi åt räckmackor på tåget och eftersom jag hört radiopragrammet kaliber tog jag även upp frågan med att upphandla varor från företag med anställda utan arbetstillstånd, usel arbetsmiljö och slavlöner. Eat Food Factory leverar lunchmat till SAS, SJ och Coops affärer, enligt kaliber.

Företaget Eat Food Factory, nordens största leverantör av färdigmat.


Pastasalladen som säljs ombord på SAS-flygen i Europa, till exempel till London, Paris, Frankfurt och Milano, kommer därifrån. Det gör också räksmörgåsarna som säljs på SJ-tågen.

På Eat Food Factory jobbar människor utan uppehållstillstånd under slavliknande förhållanden med låg lön och utan att följa vil och arbetstidslagen.  Eat Food Factorys VD och personalansvarige misstänks för brott mot utlänningslagen.

Idag när jag jag frågande SJs representanter lovade de att sluta köpa från Eat Food Factory om de inte kan bevisa att de anställa har schysta villkor

 

Kaliber


SJ. 3000

img_1788 (MMS)

SJ. 3000


Lugn i stormen

 

 

Men varför ska det vara så förtvivlat bråttom? Varför rycks vi med i stormen om att vi omedelbart måste ha en ny ledare. Vi kallas för både det ena och det andra och beskylls för beslutsvånda efter två dagar. Jag begriper inte varför vi ska ha så bråttom.

Vi klarar oss med det vi har ett tag till. Vi har fullt med ledare i partiet som varje dag mejslar ut ny politik. I kommunerna bland våra kommunalråd, nämnder och utskott rullar det på. I landsting och i regioner tar våra företrädare stort ansvar. Vi i Riksdagsgruppen har en gruppledning, utskottsgrupper som fungerar och som tar politiska ställningstaganden varje dag. Dessutom kan det vara bra att påpeka att för närvarande sitter vi inte i regeringen.

 

Så visst har vi tid att ta fram en beslutsprocess, ny ledning och förankra det i landet. Det är ingen panik på något sätt. Jag läser Bengt Göranssons reflektioner om att vi omedelbart ska rösta på ny partiledare i olika mätningar och blir lika arg som honom.  Det är därför jag tvivlar på öppna medlemsomröstningar. Då ska opinionsmätningarna göra det före det att medlemmarna har fått träffa de olika företrädarna. Då styr mätningarna medlemmarnas åsikter för det är oerhört lätt att dras med i att rösta på vinnaren.

 

Därmed inte sagt att det ska var slutet. Öppenhet, modernt, utåtriktat är alldeles utmärkt. Gärna turnéer med våra företrädare, det borde vi ha jämt.

Låt debatten flöda i S-föreningar, SSU-kommuner, S-kvinnor, Tro och solidaritetsföreningar, fackligt anslutna S-föreningar, studiecirklar, Arbetarekommuner, Nätföreningar, you name!

 

Debatt och diskussion om politik om vårt nya partiprogram och kriterier för en bra ledare är lysande och det borde vi uppmuntra. Bara inte debatten går ut på låsningar. Säg gärna vilka du vill ha som företrädare. Men avrätta inte någon. Alla gör så gott de kan. Om vi alla hjälps åt kommer detta att bli alldeles utmärkt. Kanske är det början på något stort, något riktigt, riktigt stort. Tillsammans är vi starka för att inte säga oslagbara

 

dn svd  2 GP ab expr 2 Arena
Carin Jämtin leder partiet


Fredsprocess

 

I en konflikt är det viktigt att lyssna, bjuda till och försöka förstå de andras upplevelser.

Just nu är jag i Genève och försöker förstå varför konflikten mellan Israel och Palestina är så långdragen. Jag är utsedd av IPU (interparlamentariska församlingen) att ingå in i en kommitté för Mellan Östern frågor. Idag har vi haft en lång diskussion om hur vi ska komma vidare i processen och i eftermiddag ska vi träffa representanter från Israel, Palestina och Jordanien för att lyssna på dem. Vi vet inte ännu vad samtalet kommer att handla om men vi är glada över att båda parter vill träffa oss samtidigt.

Den arabiska våren som startade förra året kan förhoppningsvis sprida sig så att vi får fler fria demokratiska stater.

Vi har lärt oss av historien att två demokratiska stater inte går i krig med varandra och fred mellan Israel och Palestina är en nyckel till en fredligare och tryggare värld. Vi bör därför göra vad vi kan för att stödja Palestinas kamp för att bli en självständig stat, en god granne med Israel.

Vi får se hur det går, jag återkommer om samtalet


Res dig

 

 

Det finns dagar som är bättre än andra dagar. Denna dagen är ingen sådan dag.

Men denna dagen är också ett liv som Salkråkans farbror Melker brukar säga.

 

Vi socialdemokrater måste naturligtvis få sörja och inse vårt gemensamma misslyckade. Vi får kosta på oss att vara arga, förtvivlade, utmattade, missnöjda med hur vi försatt oss i denna situation. Men sedan räcker det, sedan måste vi resa oss.

Vi har gjort misstag. Vi förlorade valet 2006 och har sedan dess inte repat oss. Av någon anledning har vi inte klarat att vara i opposition. De som suttit i Regeringen kom till oss i Riksdagsgruppen och det ska erkännas att den processen inte var helt problemfri.

 

Vi trodde att tillståndet med att vara i opposition var så högst tillfälligt att vi bara kunde fortsätta som tidigare och vinna tillbaks makten 2010. När vi inte lyckades med det fick Mona Sahlin skulden för det.

Nu har vi gjort det igen trots att det kändes som en nystart på extra kongressen i mars förra året.

 

Vi gjorde misstag, Partidistriktens låsningar mellan varandra gjorde det omöjligt att ge Håkan helhjärtat stöd.

Håkan Juholt gjorde för många misstag och media drevet gick på tok för långt. Det hade inte hållit i längden, där delar jag Håkans bedömning från hans avgångstal.

 

Men nu får det bli slut på personstrider. När vi sörjt färdigt måste vi resa oss.

Vi kan resa oss, vi kan bättre, Sverige behöver en rättvis politik igen och det är vi som kan och ska bedriva den.

 

Så bryt ihop och gå vidare. Räta på ryggen sossar, vi kan, vi vill, vi törs!


svd Ab  Expr GP DN





(Lyssna gärna på Idde och Sulo, för att få styrka Res dig på youtube)


Tillsammans är vi starka

 

Jag vill inte byta partiledare varenda år.

Jag vill att vi ska bedriva en aktiv och vass oppositionspolitik. Som det är idag kommer den moderatledda regeringen undan alldeles för lätt. Barnfattigdom, ökade klyftor, Vårdföretag som inte betalar skatt utan sticker till skatteparadis med vinsten de gör på att spara in på omsorgen av de gamla, Tvångssterilisering, försämrade resultat i skolan, massarbetslöshet, ungdomar som inte får chansen, passiv miljöpolitik, neddragningar av gymnasieskolan, för lite investeringar i tåg och miljösmarta lägenheter. Ja, listan kan göras hur lång som helst på att det går åt fel håll.

 

Men vad gör vi? Ägnar åt oss personstrider. Det gjorde vi förra året när Mona Sahlin hade avsatts och det gör vi nu också. Jag skrev förra året om att partidistriktens låsningar mot varandra hindrar valberedningen att göra sitt jobb. Så kan vi inte ha det.

 

Det behövs andra modernare processer. Men å andra sidan vill jag inte ha skönhetstävlingar, stå upp komedier eller att ledaren utses av media genom så kallade ”folkundersökningar”.

 

Det är inte lätt att utse en ledare för ett så stort parti. En man/kinna som är fläckfri, aldrig kryssat fel i en reseräkning, aldrig sagt något fel och som ändå inte är en tråkig robot.

 

Jag vill ha en feminist, en passionerad och tydlig socialdemokrat som slåss för rättvisa.

Men framför allt jag vill ha ett parti som håller samman.

 

Tillsammans är vi starka


ab expr svd
dn


Tankarna går till en folklig ledare

Han är folkkär, engagerad, passionerad, känslosam, lysande talare, enastående debattör. Hans arbetstempo är högt, för att inte säga rekordsnabbt och intensivt.
 
Jag hoppas att hans presskonferens på ett köpcentra i Oskarshamn blir precis så som han vill ha det. Det finns inget mer att säga just nu.

Vi tar resten efter klockan tre ......

"papperslösa samhället"

img_0420 (MMS)

"papperslösa samhället"


Håverud

img_3173 (MMS)

Håverud


Framtid för Dalsland


Idag besöker jag Dalsland för att ta del av synpunkter, önskemål, förslag och idéer för framtiden i Dalsland.
Det blev ett mycket tydligt budskap från alla företrädare om vikten av goda kommunikationer och bra infrastruktur för att kunna utvecklas i mindre kommuner, gles och landsbygd.
Idag är ungdsomsarbetslösheten bland den högsta i landet, långtidsarbetslösheten riskerar att bita sig fast, utflyttningen är stor Liksom risken för att företagsnedläggning.
Ändå är företrädarna för Dalsland optimistiska. De är övertygade och var väldigt tydliga med att trenden går att vända med rätt satsningar.
Det är där kommunikationerna får en central roll.
Att regeringen höjer banavgifterna på järnvägen gör att det blir svårare att få upp godset på järnvägen. Dessutom är järnvägen mellan Bengstfors och Mellerud är så dålig att järnvägen stoppas flera veckor i bland för att underhållet är så dåligt. Det visar hur tågfientligpolitk moderatregeringen bedriver.
En annan viktig synpunkt som kom upp var att moderaterna inte vill satsa på regionalutveckling i regionen. Där talar de tyvärr med dubbla tungor. På riksnivå hävdar de att kommuner och regioner ska medfinanisera infrastrukturen. Men på regionnivå vill de inte satsa på vare sig på vägar eller järnvägar.
Men nu ska vi ut och åka tåg. Det ska bli roligt!

Glöm aldrig Pela och Fadime

img_0490 (MMS)

Tog kort på centralen i Stockholm. Mycket bra att 10 årsminnet av mordet på Fadime uppmärksammas på olika sätt. Läs hennes tal Riksdagen här http://www.fadimesminne.nu/tal-och-artiklar/1-oevriga-talare/14-fadime-sahindals-tal-i-riksdagen


Joholt i partiledardebatten

 

Idag talade Håkan Juholt om investeringar för jobb. Investeringar i skolan och investeringar för bättre och miljövänligare infrastruktur och investeringar i trygghet.

Trygga människor vågar mer.

Den som inte har ett jobb ska få stöd, utbildning eller praktik som leder till jobb. Arbetslösa unga ska få stöd mycket titigare än i dag. Återvändsgränden Fas 3 ska fasas ut och ersättas med aktiva insatser som leder till jobb.

Han talade också om investeringar i yrkesutbildning för branscher där företagen har svårt att hitta medarbetare och ge unga möjligheter till traineeplatser. Dessutom nämnde han utbildningsvikariat och om kompetensutveckling
Alla som vill gå upp i arbetstid ska kunna göra det. Heltid ska vara en rättighet och deltid en möjlighet. Korta osäkra anställningar ska snabbare kunna leda till fasta jobb. Idag tvingas många kvinnor till ofrivillig deltid.

Dessutom ställde han frågor om utförsäljningen av våden, skolan och omsorgen. Lite märkligt var det att Reinfeldt inte kände till alla de utförsäljningar som skett. han egen fru har ju reat ut en vårdcentral i Stockholms län. Det går att läsa mer på Stockholmsrean.se

Socialdemokratiska jobbpolitik handlar om full sysselsättning. När alla har ett jobb och när människor trivs och utvecklas i arbetslivet blir Sverige rikare. Med fler i arbete har vi råd med utbildning, vård och omsorg för alla. Så bygger vi Sverige starkt för framtiden.

 

DN 2 Expressen AB S


Kommer Reinfeldt med något nytt på partiledardebatten

 

Statsministern ser ofta lite trött ut nu förtiden. Det kanske är hans image att försöka framstå att han har det så jobbigt att styra landet?

Men nu har han chansen att visa vad han vill göra mot massarbetslösheten, ungdomsarbetslösheten, sämre resultat i skolan, ojämlikheten.

Kommer han med nya förslag och synpunkter om vad som ska göras för jämställdhet mellan kvinnor och män. Uppvärdering av kvinnors arbete och rättvisa löner för kvinnor bör stå högt på dagordningen. Ska friskolor få säljas på nätet?

Han kan redogöra för om han vill ha minskade klyftor i samhället för att öka tryggheten och i så fall hur han ska göra det. Hittills har hans politik gått ut på större klyftor och skillnader eftersom det är ett ”incitament”.

Han kan redovisa hur välfärden ska få mer resurser för att klara kvalitét kraven. Han kan förklara vad som ska göras för att klara miljöutmaningarna. Ska trafiken minska som Lena Ek vill och i så fall hur ska de gå till eller ska utsläppen minskas med ny teknik?

 

Det finns en mängd frågor som väljarna borde få svar på av statsministern. Min gissning är att han inte har några svar.

Jag hoppas att jag får fel.


DN svd expr Ab


Utsläppen från lastbilar ökar med 35%

 

I Sverige har utsläppen från tunga lastbilar ökat med 35 procent på tio år. Medan personbilarna släpper ut allt mindre koldioxid så ökar utsläppen från godstransporterna. Jag skrev om regeringens misslyckade miljöpolitik inom transportbranschen förra veckan. Idag kan vi höra nyheten i Sveriges radio.

Längre transporter med mindre last  och snabba leveranser utan logistikplanering tyder på att det trots alla andra påståenden om att det är billigt att köra.  Komponenter körs hit och dit eftersom företagen inte har några lager.

Det är väldigt långt till Regeringens mål om att Sverige ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Beslut måste tas nu eftersom lastbilar och långtradare har en lång livslängd.

Det räcker inte med att byta bränsle till förnybart drivmedel, energieffektivisering och med logistik. Det behövs en överflyttning till järnväg och sjöfart på lång sikt, säger Håkan Johansson från trafikverket, men just nu går utvecklingen åt helt fel håll.

Men det går att minska utsläppen på den tunga trafiken om vi ställer högre krav, underlättar kombitrafiken än mer, bygger ut järnvägen och vågar ta betalt av de som släpper ut mest



IP av Ygeman
Sverigesradio


Sänkta skatter skulle ge mer jobb, var är jobben?

 

Nu när Reinfeldt säger att det inte blir något mer jobbskatteavdrag undrar jag om det finns någon annan politik för fler jobb. Massarbetslöshet (8% måste väl ändå betraktas som massarbetslöshet) är ett tydligt exempel på en misslyckad politik.

Jobben blev inte fler genom att sänka skatten, mest till de som har det bäst. De arbetslösa fick inte jobb trots sänkta ersättningar och högre skatt än de som jobbar. Skattesänkningarna har i oproportionerligt hög grad gått till dem som tjänar allra mest. Vi socialdemokrater menar att skatt ska betalas efter bärkraft.

Ojämlikheten i Sverige växer och det oroar. Det kan leda till oroligheter, brott, rädsla inför varandra osv.  

Vi kan välja att vända denna utveckling. Genom arbete, utbildning, snabb omställning och rättvisa skatter gör vi inte bara Sverige mer jämlikt.


Vart har miljöpolitiken tagit vägen?

Arrangörerna för årets Transportforum hade bjudit in energimyndigheten till invigningen för att utveckla sambanden mellan transporter och energisystemet. Det var en bra dialog  om att trafiken är den största utmaningen för att klara miljöomställningen överhuvudtaget.
Tyvärr går utvecklingen åt fel håll. Utsläppen ökar, samtidigt minskar andelen nya miljöbilar. För varje dag som går kommer regeringen längre och längre bort från riksdagens beslut om en fossilbränslefri fordonsflotta 2030.

Debattörerna var märkbart oroade över att Catarina Elmsäter-Swärd inte berörde miljön i sitt inledningstal. Moderatregeringens så kallade ”supermiljöbilspremie” har floppat och nu står de handfallna. Transportsektorn står inför stora omställningar till ett hållbart energisystem. Att klara miljömålen, vara konkurrenskraftiga och klara försörjningstryggheten. Men regeringen har glömt eller gömt miljöpolitiken.

Det borde vara dyrare att köra nya bränsletörstiga bilar så att de kan finansierar ett stöd till nya miljöbilar.Ju mindre utsläpp, desto mer miljöbilsstöd – ju mer utsläpp, desto större avgift. Samma system finns i Norge och Frankrike och är på gång i Storbritannien.

Det skulle stimulera fler att köpa miljöbil, minska efterfrågan på de mest törstiga bilarna och sätta fart på försäljningen av nya miljöbilar som i längden ge fler miljöbilar på begagnatmarknaden.

Men dessutom behövs investeringar i biogasanläggningar, i cykelvägar och cykelparkering, i företag som vill testa ny teknik i pilotanläggningar eller nya spännande kollektivtrafiklösningar. Det behövs en aktiv kreativ miljöpolitik som genomsyrar såväl utbildning, näring, transport, forskning, attityder och ekonomi.

Men vart tog miljöpolitiken vägen?


Häpnadsväckande bortförklaringar om E20

Innan de borgerliga partierna styrde landet för 5 år sedan så fanns det ingen hejd på löftena om att bygga E20 till motorväg. Det kom löften och utspel titt som tätt från de borgerliga representanterna. Det fanns utfästelser om att före 2010 skulle motorvägen genom Skaraborg vara klar mm.

Men den enda sträcka som är ombyggd till motorväg är den som Göran Persson tog första spadtaget dvs sträckan Holmestad- Lundsbrunn. Sedan den sträckan stod klar har ingenting hänt. Nu försöker till och med skylla sin passivitet på miljöpartiet, en häpnadsväckande undanflykt. De påstår att det inte går att bygga så länge mp är med som regeringsunderlag i Västra Götaland. När det gäller försämringar för utsatta människors ekonomiska trygghet har de inga skrupler om att vi är flera partier som är emot. Då är det bara att dunka igenom i riksdagen.

Det finns inget som hindrar att den borgerliga regeringen att bygga motorväg eller fyrfältsväg med mittseparering. Det är en viljesak. Vill de inte så gör de det inte. Det verkar inte som regeringen vill bygga om Sveriges farligaste väg E20 genom Skaraborg


Åtgärda E20 NU

 

Den fruktansvärda dödsolyckan i går kväll påminner oss om hur vikigt det är med trafiksäkerhetsarbetet på våra vägar. Och vikten om att få upp mer godstransporter på järnväg. Trafiksäkerhetsarbetet på E20 går adlelses för långsamt.

Att bygga ut hela E20 till fyrfältsväg är därför en viktig förutsättning för trafiksäkerheten och tillväxten i Skaraborg. Den enda ombyggda sträckan mellan Lundsbrunn och Holmestad är den som beslutades under socialdemokraternas regeringstid. Sedan har inget hänt eftersom M-regeringen inte skickar med pengar så att det räcker till en fyrfältsväg. De menar att kommuner och region ska avstå från vård och omsorg för att delfinansiera vägprojekt.

E 20 är en nationell väg och det är regering och riksdag som beslutar om vad som skall byggas. Det är också ett statligt ansvar att tillskjuta de ekonomiska resurserna som krävs.

1997 antogs nollvisionen på initiativ av socialdemokraterna. Nollvisionen innebär att ingen på lång sikt ska dödas eller skadas i trafiken. Med nollvisionen som riktmärke har trafiksäkerheten i Sverige tagit tydliga steg framåt under nästan femton år. Både EU och Fn har tittat på vårt sätt att steg för steg öka säkerheten. Men den positiva utvecklingen nu brutits och arbetet går aldeles för långsamt

Utbyggnaden av mötesfria vägar måste fortsätta i Skaraborg. Det gäller bland annat väg 44 Götene - Grästorp och väg 49 mellan Skara - Skövde - Karlsborg. Men framförallt måste utbyggnaden av den hårt drabbade E20 till 4-fältsväg komma i gång igen.
Olyckan i går borde leda till omedelbara åtgärder

GP 2  AB Expr radio Skaraborg
min artikel i GP


Idag försökte jag åka tåg igen

 

 

Eftersom jag inte åkt tåg sedan dagarna före jul hade nästan glömt hur långsamt det går nu för tiden. Jag inbillade mig att tågen gick enligt tidtabellen. Hur kunde jag tro något sådant?

Glad i hågen travade jag i väg till järnvägstationen i Skövde och tyckte inte att det var så farligt att bara vänta 10 minuter efter utsatt tid innan tåget kom.

Men sedan började stoppen. Vi hann nog bara förbi Töreboda innan tåget stannade första gången och så höll det på hela vägen till Stockholm. Ibland stod tåget helt stilla och ibland kördes det 40 kilometer i timmen. Vi fick information i högtalarna om att det var ett stömförsörjningsfel utanför Katrineholm.

Vi åkte, stannade, åkte och stannade tills det blev mörkt. Sedan fick vi åka å sidan och släppa förbi tåg som körde fortare än oss ( en del tåg hade tydligen lyckats med att få ström ur kablarna utanför Katrineholm...)

Det brukar ta en timme till Katrineholm, idag tog det dubbelt så lång tid. Då hade vi ändå bara kommit halvvägs.

Sedan ropade personalen i fiket ut att det var fel på kassan så att de var tvungna att stänga försäljningen. Jag tycker att de borde ropat ut att ”eftersom resan tar resten av dagen så bjuder vi på kaffe med dopp” men det gjorde de inte.

Jag vet inte varför Anders Borg inte tycker att vi ska investera mer i tåg.
Jag vet inte heller varför SJ bytt namn på X2000-tågen, de heter numera snabbtåg.

Men fort går det inte


Ylva har både rätt och fel

 

 

Ylva Johansson skriver om att det alltid funnits mediedrev. Socialdemokratiska partiet i allmänhet och partiets ordförande i synnerhet har alltid blivit baktalade och hånade. Det är inget nytt. Det har Ylva helt rätt i. Vi är vana vid att våra ledare blir i fråga satta och förtalade. Det blev Elander innan han blev landsfader, det blev Palme (och Palmehatet gick aldeles för långt). Ingvar Carlsson kallades för trist och hånades för att han såg ut som en fot men vände det till sin födel. Göran Persson var uträknad innan han dansade med kossan Doris och vände det. Mona Sahlin visade en oerhörd styrka när hon lyckades ställa sig upp efter det hon blev utsatt för i mitten på 90-talet. Men fick aldrig riktigt chansen som partledare (kanske för att hon är kvinna).

Nu är Håkan Juholt i den negativa spiralen och det verkar som om att vad han än gör vänds det emot honom.

Media ska granska oss, det tillhör det öppna demokratiska samhället.

Men var är granskningen av makten? Där missar Ylva i sin blogg. Bodre inte media i ett demoktratiskt samhälle även granska de som styr?

Ylva har också rätt i att vi har mycket att göra i vår opposition.

Vanvård, massarbetslöshet, barnfatigdom, taskiga mobilnät, tåg som står stilla, ökade klyftor, sämre kunskaper i skolan, vanvård och brister i äldreomsorgen, giriga riskkapitalbolag är exempel där fokus bör stå. Det borde gälla både oss, regeringen och media

 

 

 

dn ylva claes krantz paulronge expressen.se roger Jönsson aftonbladet.se svd.se Juholt i svt debatt gp.se


RSS 2.0