Idag rapporterade Göran Persson från EU-toppmötet

Riksdagens arbete började idag med statsministerns information från EU-rådsmötet. Han var mycket förkyld men kunde ändå göra en noggrann redogörelse för vilka frågor som diskuterats i Bryssel förra veckan. Det handlade bl.a. om tjänstedirektivet, jämställdhet och energi. Det var intressant att höra hur jämställdhetsfrågorna nu blir allt mer accepterade som tillväxt och trygghets potential i fler och fler länder.


Monica Green


Gävle, Varberg, Tidaholm och våfflor

 

I fredags presenterade jag den transportpolitiska proposition "Moderna transporter" för länstrafiken i Gävle. Den handlar om hur vi ska klara framtidens miljökrav, om hur kollektivtrafiken ska utvecklas och förenklas, hur godsflödena ska gå enklare och smidigare mellan transportslag och hur vi ska ta fram en hamnstrategi för Sverige. Den innehåller också förslag på förarbevis på sjön, precis om det är för snöskoter och förenklingar för entusiastfordon m.m.

Igår var jag i Varberg och träffade livsmedelsarbetare som ville diskutera socialdemokratisk politik inför valet. De var oroliga för möjligheten att kunna teckna kollektivavtal i framtiden, de ville veta vad vi socialdemokrater gör för att klara den internationella konkurrensen osv. De ville inte att vi skulle dras med i en neråtgående lönespiral. Flera visste att det går bra för företagen just nu, att order ingångarna ökar. Att det goda företagsklimatet bland annat beror på låg ränta ordning och reda i ekonomin. Idag har jag varit i Tidaholm talat om hur arbetslösheten ska sänkas, hur viktigt det är att satsa på ungdomars trygghet och framtidstro och om jämställdhet.

I morgon ska jag till Götene men först ett rejält våffelkalas….


Monica Green


Valet och Internet en utmaning och ett dilemma!


 

Kom just ifrån ett frukostmöte där Björn Elmberg berättade om en undersökning som handlade om Internets betydelse för den kommande valrörelsen. Det var både intressant och stimulerande. Enligt honom så har i stort sett alla som bor i Sverige tillgång till Internet. Det är visserligen inte sant för en tredjedel av befolkningen står faktiskt fortfarande utanför IT-samhället frivilligt eller ofrivilligt. Men hans poäng var ändå hur viktigt det var att komma ut med det politiska budskapet via hemsidor, bloggar, nyhetsbrev m.m.

Han menade att det var viktigt att vara tydlig och enkel i sitt budskap och ändå sticka ut i mängden av all den information som ges via nätet. Vi förväntas hinna med mycket i kommande valrörelsen. Vi ska skriva motioner, interpellationer, driva frågor, förhandla med de andra partierna för att få igenom så mycket som möjligt av socialdemokratisk politik för ökad rättvisa och trygghet osv. Dessutom ska vi vara ute på gator och torg, besöka arbetsplatser, skolor, pensionärsmöten och ungdomsgårdar m.m.

Och vara tillgänglig via mobilen, svara på brev och e-brev, skicka nyhetsbrev, uppdatera hemsidan och blogga. Vi fick också höra att det var viktigt att svara på frågor via bloggen. Det har flera av de/er som läser min blogg kritiserat mig för att jag inte gör. Jag tar till mig den kritiken och vet inte än hur jag ska hantera det. Ska jag lägga ner min blogg för att jag inte svara på läsarnas frågor, ska jag inte tillåta kommentarer alls eller ska jag fortsätta som förut?

Ett dilemma som jag ska fundera på ett tag men nu ska näringsutskottet och trafikutskotte ha sammanträde med Posten.

 

Monica Green


Urban Ahlin trött på spekulationerna om ministerpost

Urban och Monica i kammaren
Just nu går spekulationerna febrilt om vem som ska bli utrikesminister efter
Laila Freivalds, som avgick igår. En av den som kan ta efter är min bänkkompis Urban Ahlin. Idag när vi voterade suckade Urban djupt över all media som ringer just nu. Han tycker att det känns trist att när han skriver debattartiklar eller berättar om förslag och åtgärder inom utrikespolitiken, då är det inte lika "hett". Personfixeringen är överordnad sakfrågorna och politiska reformer…


Vintern haller greppet aven i Prag

Jag trodde att jag skulle mota våren i Prag, Men så är inte fallet. Kallt och snöig som hemma i Skövde. Men det är en fin stad. Ska strax till Senatern och bli mottagen av representanter for Parlamentet. Har ska Riksdagsleamoter frän olika Europeiska länder mötas i två dagar for att diskutera hur IT kan användas bättre som ett demokratisk verktyg. Vem vet kanske kommer denna blogg att tas som exempel på kontakt med medborgare. Bade mina inlägg och alla trevliga kommentarer jag far om stavning, grammatik och politik är ett led i ökad kontakt med intresserade medborgare. Eller??

En lokal Anna Lindh-kommitté.

Anna Lindh var en sann internationalist.

I Anna Lindh fanns alltid den där otåligheten och den glödande viljan till förändring. Hon hade bråttom och det var inte bara när hon sprang ner för trappan på utrikesdepartementet mot tåget som bar hem henne till familjen. Utan hon var ivrig. Hon ville förändra. Hon drevs av en djup ideologisk övertygelse som hon ville omsätta i praktisk politik.
Bara några dagar före mordet var Anna Lindh i Skövde. Hon träffade bland annat elever på Västerhöjdsgymnasiet.  Vi är många som tycker att hennes gärningar inte får glömmas bort.
Därför samlades vi i Kulturkaféet och beslöt oss för att starta en lokal kommitté som ska verka i Skövde med omnejd mot våldet i samhället och för att kvinnor ska våga ta för sig.
Vi ska uppmuntra till engagemang, särkilt uppmuntra tjejer att våga genomföra sina drömmar. Det kan vara drömmar om att spela teater, musicera, skriva dikter, noveller, uppsatser. Det kan vara drömmar om ett visst yrke eller drömmar om ett gott liv. Våga bli företagare, våga engagera sig i politiken och i samhällslivet.
Vi ska samarbeta med det som redan finns etablerat såsom elevråd, ungdomsfullmäktige, kåren på högskolan, folkhälsorådet, ungdomscaféet Neo, fackföreningar, försvaret, ung företagsamhet m.fl.
Vi hoppas kunna bidra till det som Anna Lindh stod för som förebild och att för engageras sig för förståelse mellan människor i vår närhet såväl som internationellt.

Monica.nu

GREENKONTAKT

I över fyra årstid har jag haft öppet sitt medborgarekontor på s-expen i Skövde. Där kan skövdebor och andra besökare, fika tillsammans och diskutera politik, ställa frågor och lämna fram sina synpunkter.

För fyra år sedan hette det "Monicas valbyrå" många trodde nog att det hela skulle läggas ner efter valet men jag ville fortsätta.

För mig är det viktigt att vara nåbar under hela mandatperioden, efter valet 2002 döpte jag om valbyrån till Medborgarkontakten. Numera heter det "Greenkontakt" för att det inte ska blandas ihop med någon kommunalinrättning.

Det är jätte kul att få träffa människor och intressant att få höra både tragiska händelser, missnöje men också optimism och träffa nyfikna Skövdebor.


Tack vare "Greenkontakten", företagsbesök, skolbesök och föreningskontakter i kombination med uppdaterad hemsida, "Greens kommentarer" och blogg har jag blivit Riksdagens mest nåbara ledamot. Det tycker är både kul och förpliktigande.


Välkommen måndagen den 6 mars kl.15.30-17.30

Monica.nu


Tillåts det skitsnack I politiken?

Det har skickats “smutskastningsmejl” om Fredrik Reinfeldt. Jag ber om ursäkt for att sådant har inträffat. Jag vill inte att sådant ska behöva svärta ner den Svenska valrörelsen. Jag tycker uppriktigt synd om Fredrik Reinfeldt och hans familj och tar avstånd från sådana metoder.
Jag vet själv hur det var för ett år sedan när jag smutskastades av liberala ungdomsförbundet genom deras fejkade hemsida :Monicaljuger.nu
Det var hemskt att behöva bli förtalad på det sättet bara för att jag inte röstade som folkpartiet. Jag kan tänka mig att det bara ar en västanflakt av vad partiellare får utstå för skitsnack och lögner och att Fredik Reinfeldh fått ta den yttersta smällen av detta, jag beklagar det. Dessutom hoppas jag att det får en renande effekt av valrörelsen.
Vi socialdemokrater behöver nämligen inte tala illa om vara politiska motståndare som personer.
Det räcker med att vi tar fajten rent politiskt.
Eftersom vi har så tydliga skillnader politiskt så är det bättre att vi diskuterar dem och inte kastar skit på varann. Jag hoppas på en spännande, engagerande och rak valrörelse, där vi pratar politiska sakfrågor och ideologi.

RSS 2.0