Säker trafik


Nollvisonen har sedan det fastslogs i Riksdagen 1997 varit mycket framgångsrik strategi för att stärka trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Både med hjälp av myndigheter, beteendeförändringar och bl.a NTFs folkrörelseengagemang
I världen dör 1,3 miljoner människor varje år i trafikolyckor. EU omkommer över 30000 människor per år i trafikolyckor. Detta gör trafiksäkerheten till en global folkhälsoutmaning.
Ett fortsatt aktivt arbete i Sverige kan driva på utvecklingen i andra delar av världen. FN och EU har nu tagit inspiration av Nollvisionen. Sverige måste fortsätta att vara ett internationellt föredöme på trafiksäkerhetsområdet.

Bältesanvändningen, inte minst bland yrkeschaufförer måste öka ytterligare. Även hastighetsefterlevnaden måste bli bättre. Det kan lösas med hjälp av fler fartkameror. Rätt hastighet främjar både trafiksäkerheten men främja miljön och klimatet.
När det gäller trafikonykterhet är detta fortfarande en mycket stor utmaning. Det bedöms att 1000 människor omkommit i olyckor i Sverige de senaste tio åren där alkohol varit inblandat.
Alkolås är ett effektivt verktyg för att minska rattfylleriet. Redan 2005 ansökte den dåvarande.
Socialdemokratiska regeringen om ett nationellt undantag i EU för att införa en lagstiftning om obligatoriska alkolås i fordon. Den gången blev det nej från EU-kommissionen. Sedan dess har dock EU fått en mera positiv inställning till alkolås.
Det är därför hög tid att Sverige aktivt verkar i EU för att alkolås blir ett lagkrav i alla fordon som går i yrkestrafik. På sikt, när tekniken utvecklats ytterligare, bör alkolås bli lagkrav även i vanliga personbilar. Drar arbetet ut på tiden bör Sverige återigen ansöka om ett nationellt undantag i EU om att införa alkolås i alla fordon som går i yrkestrafik.
Ett sätt att skynda på introduktionen av system som alkolås, automatbroms, döda vinkelvarnare och trötthetsvarnare är att försäkringsbolagen ger ägare till fordon med denna utrustning premielättnader.
En annan viktig trafiksäkerhetsfråga är att modern kommunikationsutrustning i bilarna. Röststyrda, handsfree mobiler och GPSer så att föraren slipper att trycka och pilla på olika knappar under körning skulle rädda många liv.
Vi måste ständigt jobba med säker trafik bland barn, ungdomar, män, kvinnor, äldre, yrkesförare, cyklister, gångtrafikanter, mopedister, MC-förare, bilister och alla andra som rör sig på gator i vägar runt omkring i vårt vackra land.


Kommentarer
Postat av: Shahla Alamshahi

Hej Monica!
Mycket intressant det du nämner om trafiksäkerhet här. Jag själv har arbetat med trafiksäkerhet i mer än 12 år. Mitt ansvar är trafiksäkerhet för invandrare och trafiknykterhet i NTF Västs område. Efter så många år arbete med olika invandrar grupper, jag kan garantera att trafiksäkerhet för den här målgruppen är mycket viktigt. De flesta som kommer från andra länder har sina gamla vanor i trafiken med sig. Därför dem beter sig annorlunda i trafiken. Enligt VTI, målgruppen är överrepresentanter i trafikolyckor.
Jag tror att mer satsningar för trafiksäkerhet för invandrare behövs.
Önskar lycka till för alla som arbetar med trafiksäkerhet .

2013-04-20 @ 18:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0