Kollektivtrafikdagen
Idag är det kollektivtrafikdagen och jag ska vara med på en debatt om hur den nya kollektivtrafiklagen.
Vi socialdemokrater vill se ett fördubblat kollektivtrafikresande till 2020. Det är nödvändigt för såväl jobben som klimatet. Får vi en utveckling där allt fler väljer kollektivtrafiken framför den egna bilen vinner miljön och klimatet på detta.
För att få fler att välja kollektivtrafiken behövs ökad kapacitet i kollektivtrafiken. Men även punktligheten, tillgängligheten och tryggheten spelar in. Med relativt enkla åtgärder som uppsnyggade resecentrum och hållplatser, bättre trafikinformation och bättre städning kan kollektivtrafiken bli mer attraktiv för de som i dag använder bilen.
Den nya kollektivtrafiklagen riskerar en sammanhållen fungerande kollektivtrafik.
Ett av problemen är begränsade möjligheter för det offentliga att snabbt starta eller omprioritera kollektivtrafiklinjer. Privata aktörer har betydligt större frihet. Givetvis borde det vara samma villkor.
När det gäller tillgänglighet för funktionshindrade måste det också ställas samma krav på kommersiella aktörer som de som trafikerar de linjer som drivs av det offentliga.
En väl fungerande kollektivtrafik är positivt för trafiksäkerheten eftersom trängseln på vägarna minskar. Kollektivtrafikmyndigheterna ska givetvis ställa samma säkerhetskrav på en kommersiell aktör som en aktör som utför trafik som det offentliga beställt.
Alkolås och vinterdäck bussar ska vara en självklarhet. Bussar som går på landsväg och motorväg ska alltid ha säkerhetsbälten. Fler bussar borde ha modern utrustning som antisladd, automatbroms och möjlighet att ta med cykeln. Kollektivtrafiken har en viktig uppgift i arbetet för en fossil bränslefri fordonsflotta till år 2030. Miljö och klimatutmaningarna ska klaras, något annat finns inte på kartan! Därför måste vi ha tydliga krav som minskar miljöbelstningen.
Bygg infrastruktur för laddning av elhybridbussar och etanol, komprimerad- och flytande gas och bränsle som gynnar omställningen.
Många förare i kollektivtrafiken upplever i dag stora arbetsmiljöproblem. Rätt till kollektivavtal ska vara en självklarhet. Både av de linjer som det offentliga ansvarar för de kommersiella linjerna. Men kollektivtrafikföretagen måste även ta arbetsmiljöarbetet på största allvar. Stressade förare innebär risker både för trafiksäkerheten och förarnas egen hälsa.
Uvärderingen behövs för att se vad lagen inneburit för målet om fördubblad kollektivtrafik till år 2020, arbetspendlingen, servicegraden, biljettpriserna samt konsekvenser för miljöanpassning, handikappanpassning och trafiksäkerhet.
Det var lite av det jag kommer att tala om kollektivtrafikdagen i eftermiddag
I morgon ska jag göra en kort resa från Göteborg till en grannkommun. Kollade vad kollektivtrafiken kostar. Det blir varken billigare eller bekvämare än att ta bilen. Trots trängselskatten.
Jag åker gärna kollektivt och gör det ofta, senast i dag. Men det får inte för dyrt eller besvärligt. Så i morgon blir det bilen. Tyvärr, Västtrafik.