Positivt om Högskolan i Skövde, trots motvinden

 

 

I förra veckan kunde vi läsa intressanta siffror när det gäller utbildningskvalitet, i en rapport som Mats Ericson (ordförande i SULF) tagit fram. För Högskolan i Skövde är det glädjande att Högskolan ligger bland de universitet och Högskolor som har mycket god kvalité.

I övrigt är det ganska dystert på utbildningsfronten pga den borgerliga regeringens sänkta ambitioner.

Regeringen har dragit ned antalet studieplatser på högre utbildning med totalt 16 184 helårsplatser och prognosen är fortsatt sjunkande.
År 2006 fanns 431 högskoleplatser per 1 000 personer i åldrarna 19–24 år. I dag har det förhållandet sjunkit till 377.

Vid Högskolan i Skövde har antalet platser minskat från 4 509 till 4 146, en minskning med nästan 9 procent. Med så drastiska nedskärningar ökar den sociala snedrekryteringen. Vi kan se att andelen studenter vars föräldrar har kort utbildning (mindre än tre år på gymnasium eller förgymnasial) minskat sedan den borgerliga regeringen tillträdde.

Sverige förlorar just nu konkurrenskraft i förhållande till andra länder. Fram till 2006 ökade ungas examensfrekvens från högre studier och nådde då nivån 41 procent. Därefter vände utvecklingen. År 2010 var examensfrekvensen nere på 37 procent. Sverige ligger på sista plats bland de nordiska länderna. Island ligger högst på 60 procent, följt av Danmark och Finland på 50 procent. Norge hade en examensfrekvens på 42 procent. Om nuvarande politik får råda kommer Sverige under de kommande åren att ligga under genomsnittet i OECD. Länder som Slovakien, Irland och Polen kommer att ha en mer välutbildad ung befolkning än Sverige.

Det där måste vi ta tag i så fort vi vunnit valet nästa höst.
Fram för fler och bättre utbildningsmöjligheter i hela landet

 


Kommentarer
Postat av: mille

Varför diskriminerar Du polacker och andra? Har dom inte rätt att bli bättre än Svenskar?
Urdumt dv dig.

2013-11-12 @ 08:14:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0