Föräldraförsäkring till både mamma och pappa JA tack

 

 

Med anledningen av att ytterligare en tredje föräldraledighetsmånad knyts till vardera föräldrarna försöker bl.a. KD protestera.

 

 Barnen mår bäst av att lära känna och knyta an till båda föräldrarna tidigt. Att få vara med sina barn är en ynnest, lycka och glädje. Den fungerar bäst om föräldrarna inte tappar anknytningen till arbetsmarknaden. Det skeva uttaget av föräldradagar är den främsta anledningen till varför män och kvinnor har så skilda löneutveckling och i slutändan skilda pensioner trots samma utbildning.

 

Eftersom kvinnor tar ut merparten av föräldraförsäkringen är de mer frånvarande från jobbet och således halkar de efter männen i löne- och karriärutvecklingen. Denna frånvaro från jobbet stärks ytterligare av att kvinnor är i högre utsträckning hemma för vård av sjukt barn än män. Arbetsgivarna premierar den som är på jobbet och inte hemma. Med den skeva fördelningen av uttaget av föräldraförsäkringen missgynnar kvinnor även kvinnor när de söker jobb eftersom de förväntas vara mer frånvarande.

 

Vill en ha jämställdhet krävs aktivt arbete, det kommer inte automatiskt.  Det som har fått effekt på uttaget av föräldradagar hos män har varit när riksdagen har beslutat att öronmärka månader i försäkringen till respektive förälder. För varje månad som öronmärkts har männen generellt sett tagit ut ytligare en månad. Det är nu dags att införa ytterligare en månad om man vill stärka jämställdheten på arbetsmarknaden.

 

De som är emot ytterligare en öronmärkt månad säger att föräldrarna måste få göra som de vill med försäkringen. KD och andra bakåtsträvare tror att föräldraförsäkringen är föräldrarnas privata egendom, när det i själva verken är så att försäkringen finansieras av arbetsgivaravgifter och skattebetalare och beslutas av riksdagen.

Vi måste väga den enskilda föräldrarnas möjlighet att fördela hur man vill mot de negativa effekterna för jämställdheten på arbetsmarknaden. Antingen accepterar vi det rådande läget eller så gör vi något åt det. Jämställdhetsbonusar, har inte fått någon större effekt på fördelningen av föräldraledigheten och därför måste vi göra något annat om vi menar allvar.

 

Ökad jämställdhet på arbetsmarknaden en frihets- och rättvisefråga för både män och kvinnor. Men främst är det bra för barnen med närvarande föräldrar som tar ansvar och därmed också för samhället.


Kommentarer
Postat av: Krister

Att en politisk majoritet betraktar föräldraförsäkringen som något som bör tas från kvinnorna och ges till männen, för att uppmuntra männen att vara hemma, tyder för oss på ett ointresse för en redan underordnad grupps livsvillkor.
Och kanske vill kvinnorna vara hemma och inte släppa tid till männen?

2015-12-30 @ 19:59:10
Postat av: Lars Norling

När våra barn var små tog jag inte ut någon föräldraledighet eftersom jag uppfattade det som en karriärfälla.
Faktum är att "marknaden" belönar dig ekonomiskt om du jobbar istället, det kan vi väl vara överens om ?
Att jag gjorde så innebar i förlängningen att när barnen skulle ha egen boende var det möjligt för mig att hjälpa till ekonomiskt med det.
Jag gjorde ett val som mina barn idag är tacksamma för.
Men det passar givetvis inte alla, men oss gjorde det.
Jag har frågat mina barn om

2015-12-30 @ 21:45:20
Postat av: Lars Norling

När våra barn var små tog jag inte ut någon föräldraledighet eftersom jag uppfattade det som en karriärfälla.
Faktum är att "marknaden" belönar dig ekonomiskt om du jobbar istället, det kan vi väl vara överens om ?
Att jag gjorde så innebar i förlängningen att när barnen skulle ha egen boende var det möjligt för mig att hjälpa till ekonomiskt med det.
Jag gjorde ett val som mina barn idag är tacksamma för.
Men det passar givetvis inte alla, men oss gjorde det.


2015-12-30 @ 21:46:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0