Ordning och reda på vägarna

 

 

 

I morgon ska jag träffa Transportarbetareförbundet i Västra Skaraborg. Vi har jobbat mycket tillsammans bl.a. om schysta villkor på vägarna  det ska bli intressant att träffa dessa transportarbetare, de brukar ha väldigt mycket åsikter om sakernas tillstånd.

Ett av de första besluten som den socialdemokratiska ledda regeringen var tuffare tag mot den oseriösa trafiken. Sedan ett år tillbaka får utländska åkerier som kör otillåtna inrikestransporter betala sanktionsavgift på 40 000 kronor.  Nu konstaterar Transportstyrelsen att det arbete som gjorts för att komma åt de olagliga transporterna har haft effekt.

Utländska godstransporter har rätt att utföra tre inrikes transporter inom loppet av en vecka. Detta kallas för cabotage och syftet är att minska antal tomma lastbilstransporter. Men detta kan och har missbrukats under åren. Utländska godstransportföretag har fortsatt att köra i Sverige och har därmed brutit mot cabotagereglerna. För att råda bot på detta skärpte vi reglerna den 1 mars 2015. Då infördes möjligheten för Polismyndigheten att ta ut en sanktionsavgift vid en vägkontroll om det visar sig att föraren inte kan visa att denne utför en cabotagetransport. Sanktionsavgiften 40 000 kronor överprövas därefter av Transportstyrelsen som tar beslut i frågan när alla handlingar har kommit in.

Den ökade kontrollen och sanktionsavgifterna har haft en avskräckande effekt enligt Transportstyrelsen.

Samarbetet med Polismyndigheten har fungerat väl och handläggningstiderna blir korta tack vare att överprövningen görs via telefon. I de allra flesta fall har de utländska transportföretagen betalat förskott. Detta har genererat en sammanlagd summa på 2,4 miljoner i sanktionsavgifter

 När det gäller trafikpoliser så är ansvarig minister väl insatt i frågan och förhoppningsvis kommer det att bli bättre när den nya organisationen har hunnit sätta sig. . Ett problem som finns är att varje region beslutar hur trafikpoliserna ska användas. En del regioner använder trafikpolisen i sk ”vanliga” ärenden vilket då uppenbart försvagar trafikpolisen som helhet. Det är svårt att rekrytera trafikpoliser då lokalpolisen inte vill släppa folk till trafikpolisen. Så trafikpolisen är med andra ord under hårt tryck.

 

Det pågår fortfarande mycket fusk ute på vägarna. Men polisen själva säger att de är nöjda med att få större befogenheter. De nya har reglerna haft en avskräckande effekt. Vi ska ständigt ligga i framkant i arbetet inom EU och tänja gränserna så mycket som det går när det gäller straff/sanktioner för de som bryter mot cabotagereglerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0