Välkommet besked om järnvägsunderhållet

Tågen ska gå i tid, men vi är allt för många som istället känner frustrationen när tågen stått stilla. Givetvis har jag förståelse för att det inträffar saker särskilt under vintertid då vädrets makter spelar många spratt. Men timmar av förseningar, inställda tågavgångar pga nedrivna kontaktledningar, ruttna sliprar och sprickor i rälsen håller inte.

Efter med flera år av skattesänkningar och eftersatt underhåll fungerar järnvägen inte som den ska. Dessutom har det splittrade järnvägsunderhållet försvårat och fördyrat skötseln av våra spår.

Sverige ska ha en tågtrafik som är tillförlitlig och skapar jobb och tillväxt i hela landet. Därför blev jag glad när infrastrukturministern igår kom med beskedet om att staten ska återta kontrollen över järnvägsunderhållet. Trafikverket tar över besiktningsverksamheten som är en nyckel för att få ordning på järnvägsunderhållet, säger Anna Johansson.
Ett välkommet besked.
 
Efter oräkneliga signalfel och trasiga växlar ska vi återigen ha en järnväg som går att lita på. För det krävs en ordentlig och långsiktig upprustning av järnvägen. Därför höjs anslagen till järnvägen och underhållet med flera hundra miljarder.
 
Fram till 2029 satsar den socialdemokratiskt ledda regeringen över 620 miljarder kronor på järnvägen.  Det är gigantiska belopp. Regeringen har konsekvent lagt över en miljard extra på underhållet varje år, och riktat satsningar på järnvägstrafiken utanför storstäderna.
 
Den svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas. Därför måste investeringar i bättre tågtrafik i hela Sverige gå före skattesänkningar och nedskärningar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0