SJs VD har svarat mig, det var bra att han svarade så snabbt, läs hans brev och mitt svar till honom

Han bollar över frågan om mer resurser vilket är delvis rätt, men är inte hela sanningen, Här är brevet 
 Till Monica GreenRiksdagsledamot  
Tack för ditt brev. Vad gäller SJs utveckling är vi både glada och stolta över det arbete vi gjort för att attrahera fler personer att resa med tåg samtidigt som vi sanerat vår tidigare så dåliga ekonomi. I dag är vi de facto ett av Europas lönsammaste och mest effektiva järnvägsbolag.  Dessutom har vi vunnit marknadsandelar från både flyg såväl som bil vilket innebär för samhället en positiv miljövinst. Jag är den förste att beklaga att du och dina medresenärer kom försent som du såväl beskrev i ditt brev på er resa mot Stockholm. Verkligheten är dessvärre sådan att trafiken på västra och södra stambanan samt runt de tre storstäderna i Sverige ofta är kaotisk. Det beror ofta på att Banverket släppt på alldeles för mycket trafik i förhållande till vad banan kan klara. Detta i syfte att försöka tillgodose oss och alla övriga tågoperatörers behov av att köra fler tåg då resenärerna ökat dramatiskt de senaste 10-20 åren. Varför har då Banverket inte kunna investera i nya och fler banor kan man fråga sig? Ett av huvudskälen är att riksdag och regering tidigare inte tillskjutit investeringsmedel i den omfattning som resandeutvecklingen krävt. Låt mig ge dig ett litet exempel. Citybanan i Stockholm kan få tjäna som sådant och visa  på hur långa beslutsprocesserna kan vara och hur illa det kan gå. År 1947 gav Stockholm stad klartecken första gången att bygga ytterligare två järnvägsspår till Centralen. 1988 utreds dessa två spår igen av dåvarande Statens Järnvägar där man förordar denna lösning framför ett tredje spår. 2006 får Hans Rode i uppdrag av alliansregeringen att snabbutreda denna lösning igen och förordar dubbelspåret som enda tänkbara lösning. Vid halvårsskiftet 2007 ger så regeringen klartecken att bygga. Denna beslutsprocess tog 60 år och det kommer att ta minst ytterligare 10 år innan Citybanan står färdig. Spårkapaciteten är redan idag utnyttjad till 100 %. Dessa oändliga beslutsprocesser gör att behovet av mer spår ligger långt efter verkligheten och har nu lett till att hela trafiksystemet i och runt Mälardalen har akut brist på spår. Det gör att vi måste styra trafiken och hela produktionsapparaten på minutnivå. Det är inte helt lätt kan jag säga att klara 1400 avgångar per dag där alla tåg måste komma och gå på minuten när för att inte bli försenade. Det kräver en helt felfri verksamhet utan påverkan av väder och vind. Något sådant existerar inte rent praktiskt. Du undrade avslutningsvis om du kunde bidra på något sätt till att tågen kan gå på tid. Ja det kan du! Driv på besluten som krävs för att Banverket ska få de medel som behövs för att bygga ut banorna runt storstäderna. Informera också gärna dina riksdagskollegor om situationen och att ett av huvudskälen till att tågtrafiken inte fungerar helt tillfredställande är bland annat de uteblivna beslut om successiv utbyggnation av spåren i takt med tillhörande trafikutveckling. Det finns inget bättre sätt att färdas än med tåg och det är dessutom helt avgörande att detta kan vidareutvecklas om vi ska klara transportbehovet runt storstadsregionerna och samtidigt klara miljö och energimålen i landet.  
 Med vänliga hälsningar
 Jan Forsberg
SJ AB  

 Här är mitt svar  
Till Jan Forsberg VD 
Tack för svaret.
Jag delar din uppfattning om att banverket behöver mer resurser. Du nämner Högeralliansregeringen,  där har jag mindre förhoppning eftersom de gett så tydliga signaler om att de vill satsa mer på väg än på järnväg fortsättningsvis. Där kan vi säkert hjälpas åt att trycka på. Jag informerar gärna mina Riksdags kollegor å andra sidan  är de fullt medvetna om problemet eftersom de har samma upplevelser som jag om de tröttsamma  tågförseningarna. Men jag är inte helt nöjd med att du bollar över ansvaret för alla dessa tågförseningar, som du beskriver som kaos,  på andra.Även SJ borde kunna göra mer särskilt med tanke på att det går så fantastiskt bra nu. Utslitna och ej underhållna tåg är inte bakverkets fel.Jovisst är det som du beskriver att tåg är ett fantastiskt bra fortskaffningsmedlen, de tycker hela Svenska folket. Frågan är bara hur länge de står ut med att missa förbindelser till flyg och båt, missa möten, komma försent till jobbet, gå minste om viktiga kontakter och inte träffa släkt och vänner. 
med vänlig hälsning
Monica Green

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0