Vad jobbar EU-ministern med?, hon pratar inte om EU i alla fall

Jag fick ett mycket (enligt min uppfattning) surt mejl från Cecilia Malmström. Där hon berättade att hon minsann inte bara pratade om EU. Hon för nämligen dialog och samtal om EU och det är en väldig skillnad, har jag lärt mig.
Sedan dess har jag haft en mejlväxling med EU-ministern om hennes arbetsuppgifter. Antagligen trampade jag på en öm tå och kanske har hon haft svårt att tvätta bort uppfattningen om att hon inte för egna förhandlingar utan är bisittare på ministerråden m.m. I

Hon är både ambitiös och påläst när jag har träffat på henne så visst är det synd om hon har ett sådant rykte.  Bakgrunden var den att jag ställt en interpellation till henne om barnen i EU och vad Sverige ska göra för att lyfta upp barnen när vi är ordförande i EU. Då svarade Göran Hägglund


Hon har godkänt att jag publicerar mejlen. Så får hon chans att berätta även på min blogg vad hon gör

(Nu har jag fått samma mejl i pappersform också så nu får jag börja om igen.)



***********************************************************************************************

Bästa Monica Green


Du har för en tid sedan skickat över en interpellation till mig som handlade om barnfrågan under det svenska ordförandeskapet. Det är en viktig fråga som jag naturligtvis gärna diskuterar, men vi har den ordningen i regeringen att varje sakminister ansvarar för sina respektive EU-frågor. Dessutom är ju socialministern själv ansvarig för det aktuella mötet som planeras om barns rättigheter under vårt ordförandeskap, så det var lämpligast att han tog den debatten med dig.


Jag har den allra största respekt för riksdagen och dess ledamöter. Vi kanske inte alltid är överens och vi kommer från olika partier, men jag vill gärna tro att vi alla drivs av en ärlig vilja att påverka och driva våra idéer. Det gör vi utifrån våra respektive förutsättningar.


Det var därför med viss bevikelse jag läste protokollet från den aktuell IÅ-debatten. Ord som "bisittare", "pratminister" och "person utan ansvar för någonting"  är inte bara missvisande, utan nedlåtande och exempel på en slags härskarteknik jag inte tycker vi i politiken ska ägna oss åt. Inte minst när den som utsätts för tillmälena inte ens är närvarande.


Mina arbetsuppgifter i regeringen är sådana att jag ansvarar för de horisontella EUfrågorna såsom budgetöversynen, Lissabonstartegin, fördragsfrågor, hållbarhetsstrategin mm. Dessutom är jag ansvarig för att samordna och planera det kommande EU-ordförandeskapet. I den rollen försöker jag bemöda mig om att hålla riksdagen informerad så mycket som möjligt.


En viktig del i mitt arbete som EU-minister är också att arbeta för en ökad dialog om EU-frågor och förankring av vårt EU-medlemskap.. Därför reser jag mycket runt i landet för att lyssna och samtala med människor om olika aspekter på det europeiska samarbetet. Det är en dimension som den förra regeringen inte prioriterade men som alliansregeringen anser vara helt nödvändig. Att stödet för det svenska medlemskapet ökar ser vi som ett tecken på att vi är på rätt väg.


Jag hoppas att vi även fortsättningsvis kan ha en respektfull ton gentemot varandra i kammaren eller att jag åtminstone ges en rimlig chans att bemöta de nedlåtande beskrivningar som lämnas.



Med vänlig hälsning/ With kind regards


Cecilia Malmström

EU-minister

Minister of European Affairs


********************************************************************************************


Bästa Cecilia

Tack för ditt mejl. Det gläder mig att du har mycket att göra och att du är ute i landet och samtalar och för dialog om EU, det behövs och det gör du säkert jätte bra.

Om du hade läst nästa rad i protokollet hade du också läst meningen "Det är bra att vi har en EU-minister som pratar bra om EU" (klipp direkt ut kammarens protokoll).

För mig är ordet prat samma som samtal men det är möjligt att det kan tolkas olika. Jag ska bättra mig och använda ordet samtal lite oftare.


Det är alltså bara hörsägen att du inte har någon egen portfölj och att du är bisittare vid förhandlingar i EU. Jag ska fortsättningsvis säga det till andra som påstår att det skulle vara så.


Annars hade det väl varit bra för dig att ha ett eget "fögderi" om jag får uttrycka mig så. Men det är ju inte min sak hur statsministern använder sina ministrar.

På tal om Statsministern så har han inte har svarat på någon interpellation ännu. Han har lämnat över 12 interpellationer till andra ministrar. Som god tvåa kommer du med att ha besvarat 4 interpellationer tätt följt av Gunilla Carlsson som svarat på 5 IP. Men en del statsråd står i kammaren nästan varje vecka och är uppe i 50-70 interpellationssvar. Men de är vare sig bättre eller sämre bara för det.


Om man ska rikta interpellation till dig ska det då handla om fördraget, de horisontella frågorna och strategier?

En annan fråga, är det OK för dig att jag publicerar ditt mejl till mig på min blogg?

Jag har redan berättat om debatten med Göran Hägglund http://monicagreen.webblogg.se/2008/april/debatten-med-cecilia-malmstrom-blev-inte-av-det-va.html_


Med bästa hälsningar


Monica Green

+46705304210

http://monicagreen.webblogg.se/

http://monica.nu

***************************************************************


Monica


Tack för ditt svar på mitt mejl. Man kan uttrycka saker på olika sätt och det Göran Hägglund reagerade på, och sedan jag, var den nedlåtande ton som fanns i ditt sätt att beskriva mina arbetsuppgifter. Jag uppfattar ditt svar som ett sätt att be om ursäkt. Jag välkomnar naturligtvis debatt och interpellationer från dig kring de frågor som rör mina ansvarsområden.


Du får gärna publicera mitt mejl på din blogg, men i så fall vill jag att du publicerar båda mejlen - det förra och det här. Det är viktigt för mig att de som läser bloggen förstår hur debatten avslutades, och att vi nu är helt överens.



Med vänlig hälsning/ With kind regards


Cecilia Malmström

EU-minister

Minister of European Affairs



************************************************************************

Hej


Ja, jag förstod att det var Göran Hägglund som pratat med dig. Det var han som tolkade mitt inlägg som nedlåtande. Jag står för det jag säger.





Monica Green


Kommentarer
Postat av: Johan

Ja, såsom din fråga var formulerad så är det helt självklart att Hägglund svarar.

Pinsamt att ett statsråd som aldrig suttit i riksdagen
vet mer om dess arbetsformer än en som är inne på sin fjärde mandatperiod.

2008-04-18 @ 15:00:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0