Jag är inte nöjd


I dessa dagar är det säkert rätt att hitta positiva förklaringar om hur och varför det gick som det gick. Jag är i grunden en mycket positiv person som försöker se ljuspunkterna. Men jag ska villigt erkänna att jag inte är nöjd med samma dåliga resultat som vi fick för 5-år sedan. Trots att vi knackat dörr, trots att vi syns på nätet, trots att vi delat ut rosor på torget och på resecentrum. Det är tydligen annat som styr människors val än att träffa representanter för partierna. Vad vet jag inte. En dels kulle säkert säga att media har makten att lyfta eller dissa partier. Det ligger nog en del i det men det kan inte vara enda förklaringen. Förde vi fram fel frågor? Var vi inte tillräckligt trovärdiga? Mycket tål att tänkas på. Nu ser vi fram emot att se hur personkryssen hamnar. Jag minns förra valresultatet mycket väl. Då drog jag 16000 kryss, något som inte räckte långt för att få framgångar i vårt stora parti (ja Socialdemokraterna är Sveriges största parti, vi ska njuta av det). Nejd et kommer nog krävas mer än 30 000 kryss för att flytta om på vår lista. Även det återstår att se. Å nu när jag fått gnälla en stund tänker jag börja tänka på gobitarna. Så som att:

140 000 fler väljare valde att rösta på Socialdemokraterna jämfört med valet 2004. Vi kan också alla glädjas åt att valdeltagandet ökade med över sex procent. Detta är ett trendbrott och därmed också en framgång för demokratin.


Kommentarer
Postat av: Carl Norberg

Uppenbarligen så har förmågan att beröra och skapa känslor hos människor varit tillräcklig, och alltså inte nått upp till annat än att möjligen förhindra ett presumtivt jätteras.

2009-06-08 @ 11:25:26
Postat av: Anita

Jag håller med om väldigt mycket i dina funderingar, är det t ex värt allt slitet om det ändå inte spelar någon roll? Men, positivt - Skövde ökade röstandelen drygt 10%, vi fick nästan 1200 fler än förra valet, trots att vi backade 0,4 %!

2009-06-08 @ 12:47:43
Postat av: Johan Pettersson

Jag hade gärna sett att ni mer framförde vad de enskilda ledamöterna brinner för och faktiskt konkret vill arbeta med i parlamentet.

Och mindre av inrikespolitiska floskler som inte går att påverka i EU-parlamentet. Typ JOBBEN.

2009-06-08 @ 16:35:19
Postat av: Bo Bengtsson

Svenska väljare verkar vara ena otacksamma personer:

"trots att vi syns på nätet, trots att vi delat ut rosor på torget och på resecentrum" så röstar inte valboskapen på S. Hoppas den kommande telefonavlyssningen kan ändra på detta trista faktum.

EN ROS EN RÖST det borde ju gälla.

2009-06-09 @ 14:39:48
Postat av: Johan

Intressant valanalys. Kan det möjligen vara så att väljarna inte gillade (s) politik?

2009-06-09 @ 15:56:42
Postat av: David H

En av godbitarna är dock en en rent matematisk fråga. Att 140 000 fler röstade på S trots att de stod stilla (enligt valnattsresultatet till och med backat ytterst marginellt) beror på två saker.

1) Valdeltagandet ökade betydligt

2) Folkmängden och därmed röstlängden har ökat sedan 2004.



Jämför man valresultaten till Riksdagen 1940 (andrakammaren) och 2006 ser man att 400 000 fler valde (S) 2006. Dock gjorde man ändå ett betydligt sämre val, 35% 2006 mot 53% 1940.



Om (S) står stilla i riksdagsvalet 2010 i antal röster räknat jmf med 2006, med samma utveckling på valdeltagande och givet röstlängdsökningen, så backar S med sisådär 4%.



...bara ett bidrag till valanslysen för att slippa dra stora växlar på röstökningarna i antal röster räknat, detsamma gäller för M, C och Kd som fick fler röster men som också gjorde dåligt ifrån sig.

2009-06-09 @ 23:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0