Vart har miljöpolitiken tagit vägen?
Arrangörerna för årets Transportforum hade bjudit in energimyndigheten till invigningen för att utveckla sambanden mellan transporter och energisystemet. Det var en bra dialog om att trafiken är den största utmaningen för att klara miljöomställningen överhuvudtaget.
Tyvärr går utvecklingen åt fel håll. Utsläppen ökar, samtidigt minskar andelen nya miljöbilar. För varje dag som går kommer regeringen längre och längre bort från riksdagens beslut om en fossilbränslefri fordonsflotta 2030.
Debattörerna var märkbart oroade över att Catarina Elmsäter-Swärd inte berörde miljön i sitt inledningstal. Moderatregeringens så kallade ”supermiljöbilspremie” har floppat och nu står de handfallna. Transportsektorn står inför stora omställningar till ett hållbart energisystem. Att klara miljömålen, vara konkurrenskraftiga och klara försörjningstryggheten. Men regeringen har glömt eller gömt miljöpolitiken.
Det borde vara dyrare att köra nya bränsletörstiga bilar så att de kan finansierar ett stöd till nya miljöbilar.Ju mindre utsläpp, desto mer miljöbilsstöd – ju mer utsläpp, desto större avgift. Samma system finns i Norge och Frankrike och är på gång i Storbritannien.
Det skulle stimulera fler att köpa miljöbil, minska efterfrågan på de mest törstiga bilarna och sätta fart på försäljningen av nya miljöbilar som i längden ge fler miljöbilar på begagnatmarknaden.
Men dessutom behövs investeringar i biogasanläggningar, i cykelvägar och cykelparkering, i företag som vill testa ny teknik i pilotanläggningar eller nya spännande kollektivtrafiklösningar. Det behövs en aktiv kreativ miljöpolitik som genomsyrar såväl utbildning, näring, transport, forskning, attityder och ekonomi.
Men vart tog miljöpolitiken vägen?
Du skriver: "Det borde vara dyrare att köra nya bränsletörstiga bilar"
Det håller jag med om. De mest bränsletörstiga bilarna är etanolbilar (E85). Men där subventionerar den borgerliga regeringen bilåkandet på flera sätt - bl.a. genom att ingen bränsleskatt utgår på etanoldelen i bränslet samt att den etanol som importeras över världshaven till Sverige från bl.a. Brasilien är tullfri.
Och vilka är de mest bränsletörstiga bussarna ? - jo de bullrande etanolbussarna som drar 60 % mer bränsle än t.o.m. en dieselbuss. I utländska städer (ca 350 st) satsar man på el-drift av bussar. Dessutom bidrar etanolimporten till utarmning av den biologiska mångfalden, enorm vattenförbrukning och landgrabbing i samband med de enorma monokulturella sockerrörsodlingarna.
Den borgerliga regeringens storsatsning på etanol har gjort att vi i Sverige hamnat långt efter vad gäller miljövänliga, utsläppsfria och energisnåla fordon.