Utmaningar för skolan
Alldeles för många lärare upplever att man inte får den tid man behöver med sina elever. Skolledare ges alldeles för ofta dåliga förutsättningar att utöva pedagogiskt ledarskap. Stödet till elever som halkar efter dröjer upp i årskurserna och problem som hade kunnat mötas tidigt växer och blir alltför stora. Läget är allvarligt. Då är det tid för ansvar, snarare än konflikt.
Det blir allt viktigare att fokusera på tidiga insatser, läraryrkets attraktivitet och en jämlik skola för alla. Därför måste förändringar i skolsystemet ska vara förankrade i modern forskning. Sådant som läroplaner, kursplaner och betygssystem ska inte styras utifrån vad som är de bästa möjligheterna för inlärning hos varje elev.
Skolreformer måste vara förankrade bland dem som arbetar i skolan. Det är skolledare och lärare som ska möta varje barn på individnivå . Det är de som måste leda skolans utveckling måste ha förutsättningar för det arbetet. De som arbetar i skolan ska kunna känna trygghet i skolans styrdokument.
Vi vill fortfarande investera i mindre barngrupper i förskolan, fler anställda i skolans tidiga år och ökade resurser till skolor med särskilt tuffa utmaningar. Dessutom vill vi satsa tre statliga miljarder per år för att parterna ska kunna höja lärares löner.
Det vore märkligt om de borgerliga partierna tillsammans med SD stoppar dessa viktiga reformer för skolan under våren. De påstår att de vill stoppa viktiga skolreformer om inte friskolor fritt får etablera sig i kommunerna. Det är en konstig inställning att kommuner inte ska kunna planera skoletableringar utifrån elevunderlag mm. Trots att det är kommunerna som snabbt måste ta fram skollokaler och elevplatser om en friskola flyttar eller går i konkurs mitt i en termin.
Kommentarer
Postat av: landsbygdsbo
Bra skrivet. Håller med om att skolreformer måste vara förankrade i något handfast. Det fungerar inte med ideologisk toppstyrning.
Trackback