Nej till förslaget om vägslitageavgift
På tisdag lämnas utredningen om vägskatt, vägslitageavgift eller kilometerskatt över till regeringen, då läggs den i papperskorgen. Regeringen tar avstånd från förslaget, som på förhand fått kritik från såväl näringslivet, LO och företrädare för landsbygden.
Bedömningen är att det förslag riskerar svenska åkares konkurrenskraft att försämras, och det är inte acceptabelt, säger finansminister Magdalena Andersson till TT.
Vägslitageskatt ska leda till ordning och reda i åkeribranschen och då måste vi hitta ett sätt som gör att inte utländska åkerier kommer undan.
Jag har haft mycket kontakt med förare och åkerier som varit oroliga för att det inte ska kontrolleras tillräckligt och då finns en risk att skruppelfria åkerier inte gör rätt för sig.
Det bästa vore naturligtvis att få transponder i bilrutan så att det går att ha koll på trafiken. Då skulle vi ju även kunna komma åt olovlig cabotagetrafik och olaglig inrikestrafik. Visserligen sägs det att det skulle vara för dyrt att bygga upp ett sådant system men vi kan inte införa någon vägslitageavgift som bara de seriösa betalar. Då har vi inte en chans att stå emot de oseriösa åkarna som just nu dumpar marknaden och konkurrerar ut de åkare som står för ordning och reda.
Nu får finansdepartementet jobba vidare tills det finns ett hållbart förslag.
Hösten 2014 meddelade statsminister Stefan Löfven (S) att regeringens ambition var att införa en vägslitageskatt under mandatperioden.Följande vår tillsattes en utredning om saken. Enligt direktiven ska den tunga trafiken "i högre grad bära sina kostnader för samhällsekonomin".Skatten skulle även bidra till målet om minskad miljöpåverkan från transportsektorn, och till att godstransporter flyttas från lastbilar till tåg och sjöfart.Kritiker har hävdat att en vägslitageskatt kan påverka bland annat skogsindustrin negativt.