Det är roligt nästan jämt

Amela frågande mig om grova påhopp i politiken. Jo visst är det så ibland, man får räkna med det till viss del i politiken. Något som man däremot inte ska acceptera är att bli kallad lögnare bara för att man har en annan politisk åsikt eller driver frågor på ett annat sätt än sina politiska motståndare. Det har hänt mig nyligen att folkpartister kallar mig lögnare. Det är trist och på en allt för låg nivå. Jag hoppas inte att de vill ha en enda åsikt i landet eller om de är ute efter den enda vägens politik….


Dessutom ska ingen acceptera att förtroendevalda blir förföljda eller hotade.
Kommittén om hot och våld mot förtroendevalda, redovisade nyligen en enkätundersökning om hot och våld mot förtroendevalda. Rapporten visar bland annat att en hög andel av landets riksdagsledamöter blivit utsatta för trakasserier, hot eller våld. 62 procent uppger att de utsatts för trakasserier, 53 procent för hot och fem procent för regelrätt våld. Fler kvinnliga än manliga ledamöter uppger att de varit utsatta.

 

 

Över 60 procent uppger att de blivit utsatta på fritiden. Det är oerhört alarmerande, nio av tio riksdagsledamöter har övervägt att sluta på grund av trakasserier, hot och våld gör den rådande situationen till ett hot mot vår demokrati. Det gäller att hitta åtgärder som motverkar och förebygger hot och våld är viktig. Det är viktigt att var och en som deltar i det politiska samtalet funderar över sin roll. Ingen oavsett vilket parti den kommer ifrån ska anklaga andra förtroendevalda att vara lögnare eller fascister i det här landet tycker jag

 

Monica

www.monica.nu


Kommentarer
Postat av: Gunnel Karslsson

Det du beskriver gäller nog även kommun och landstingspolitiker

GK

2005-04-24 @ 18:24:31
Postat av: daniel

Det verkar som om du har hakat upp dig. Men det är OK för mig för jag hajar vad du menar. Inte ens politiker ska behöva utstå vad som helst i detta demokratiska land

Daniel

2005-04-24 @ 23:55:05
Postat av: Lisa

Absolut så ska inte politiker behöva känna sig påhoppade...men däremot apatiska flykting barn, dem jävlarna ska man sätta dit..eller vad säger du Monica?

2005-04-26 @ 14:12:10
Postat av: Christian

Jag tror inte Liberala ungdomsförbundet har anklagat dig för att ljuga bara för att du inte tycker som dom, utan för att du i praktiken nu inte är barnens företrädare i politiken - Något som du faktiskt själv profilerat dig som i din personvalskampanj. Att bli granskade och uppmärksammade är något som politiker i en demokrati måste räkna med. Jag tycker det här handlar om politik, inte om förföljelse eller hot mot dig som person.

Christian

2005-04-27 @ 13:22:25
Postat av: Mikaela

Hoppas du står ut med anklagelserna från folkpartisterna. De har ju tydligen själva suttit i utlänningsnämnder och röstat för att utvisa apatiska barn. De vill ha hårdare tag mot invandrare men just nu vill de spela på mediauppmärksamheten. Stå på dig, det är bättre med induviduellprövning

Mikka

2005-04-27 @ 13:49:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0