Motala – Östersund- Stockholm- Falköping

Motala – Östersund- Stockholm- Falköping

I måndags var jag i Motala för att se hur de tänkt sig en lösning på den tunga trafiken som går rakt genom staden på riksväg 50. På kvällen tog jag nattåget till Östersund. Hela tisdagen åkte jag runt med glesbygdsverket och träffade småföretagare, entreprenörer, eldsjälar, getbönder med flera. Det var slående hur påhittiga de är för att utveckla sin verksamhet, att hitta nischer för att komma ut på marknaden med kvalitets mat. Trots den massiva konkurrensen från lågpris matkedjor från hela världen såg de en möjlighet att sälja sina produkter. Det var oerhört kul och gott att få provsmaka allt detta i form av torkad skinka, bröd, lingonketchup, älgkorv, dessertostar av alla slag. Det var uppiggande att se framåtandan och engagemanget.

När jag sedan anlände Riksdagen för gruppmöte med socialdemokraterna kände jag en stor tillförsikt att kunna vända den pessimism som brett ut sig i landet till något positivt.Att vi klarar jobben med hjälp av satsning på ungdomar, utbildning, jobbpaket och satsningar på småföretag.

Det blev ett mycket långt gruppmöte bland annat för att vi måste reda ut problemet med att alkoholkonsumtionen ökar i landet. Det drar med sig brottlighet, våld mot kvinnor, socialutslagning. I Sverige dricker vi betydligt mindre än i andra länder, men ökningen är oroande. Men det hjälper tyvärr inte med fyra gånger så hög skatt på sprit, då ökar istället införseln från andra länder. Garage försäljningar till ungdomar utan kontroll har blivit allt vanligare i södra Sverige. Jag vill se en satsning på förebyggande arbete och trygghet i uppväxten. Då menar jag stöd till familjer, fritidsgårdar, barn och ungdomsverksamhet, föreningsliv, drogfria alternativ osv. Vi får se hur det går framöver med förhandlingar om hur nästa års budget ska utformas.

Nu drar jag till Falköping för att ta del av deras bredbandsutbygnnad och hur de använt de statliga IT-stöden

Monica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0