solidariteten ökade 2005

För ett år sedan stod jag med Röda Korsets bössa på Commerce i Skövde. Givmildheten var enorm.
Vi kan lägga händelserika 2005 år bakom oss. Året började tragiskt med efterdyningarna av Tsunami i Sydostasien. Mer än 225 000 människor omkom, varav 543 svenskar. Det enda positiva med den naturkatastrofen där människor fick sina liv slagan i spillror var att solidariteten ökade. Viljan att hjälpa har varit mycket stark. Företag, organisationer och, inte minst, svenska folket har ställt upp. Svenska folket skänkte en miljard till de drabbade länderna och folken.  
Jag hoppas att denna solidaritet håller i sig även nästa år och att fler kan tänka sig ställa upp även om inte Svenkar är inblandade. Empatin har förhoppningsvis också ökat i takt med globaliseringen och att vi känner människor runt hela jorden.

Ett Gott slut önskar jag alla bloggläsare
Monica.nu


Kommentarer
Postat av: Lennart Jonasson

Önskar dig ett fint och innehållsrikt år. Önskar också att svenskar fortsätter att vara givmilda utan att det händer mer tragiska katastrofer!
Jag ger mitt lilla bidrag till kvinnor i Kongo som utsätts för våldtäkter av gerillan där, får ta han om de barn som blir följden av det. Ett sjukhus där hjälper dessa utsatta mödrar.
Ibland undrar man om inte människan är den största naturkatastrofen men förstår att vi tillsammans kan förhindra dessa mänskliga katastrofer. Ett starkt FN med observatörer sprida över jorden som snabbt kan fånga in de signaler som omgivningen ger dom. Vi får helt enkelt aldrig mer stå och se på bara för att USA inte råkar ha tid eller intresse av ett visst område!!!

2006-01-01 @ 01:55:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0