Lärt mig svetsa på Furhoffs

Gert och jag i svetsartagen

 

- På med skyddshjälmen och handskarna för nu ska du få lära dig svetsa, sa Gerth med värme i tonen. Det märktes att han som jobbat 43 år på Furhoffs rostfria i Skövde hade hantverket i händerna och i hjärtat. När jag med några trevande försök svetsade rakare och rakare, fick jag hela tiden glada tillrop och mycket beröm för mitt arbete. Det var en mycket pedagogisk läromästare, att han dessutom var ordförande på metallklubben på företaget gjorde inte saken sämre. Men hela min dag på Furhoffs Rostfria var jätte bra. Det började med att jag träffade VDn Björn Furhoff. Han var stolt över sitt företag och en mycket positiv person. Han berättade om miljöcertifikaten, om byggloven, om kontakter med andra företag som han tyckte var mycket viktigt. De ska utveckla företaget, anställa fler och satsa på fler marknader.

Björn Furhoff tycker att Sverige har ett bra företagsklimat och tycker inte att skatterna för företag är för höga. - Men sänk gärna skatten för arbetarna, fyllde han på. Däremot är det en börda att fylla i en massa statistik till höger och vänster. Svensk Näringsliv, Företagarna, Konjunkturinstitutet, SCB, Västsvenska Handels kammaren, alla vill de ha statistikuppgifter på nästan samma saker, det  tar alldeles för mycket tid att fylla i. Men gärna statistik för att uppfylla miljöcertifikat – det är för våra barn och barnbarn, sa Björn Furhoff på ett mycket trovärdigt sätt. Det känns jätte kul med framgångsrika företag som också vågar berätta att det faktiskt finns mycket som är bra i Sverige.


Monica.nu



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0