Tåget var försenat igen.

Jag åker ofta, mycket ofta sträckan Skövde - Stockholm med tåg.
Det är faktiskt så att de allra flesta gångerna kommer tåget i tid.
Men de gånger det inte gör det, då brukar hela dagsplaneringen
gå i spillror och stressen rusa i blodet.
Jag bestämde mig för att inte bli arg och frustrerad denna gång.
Jag tog en promenad i stället.
I Skövde finns en park alldeles intill stationen,
eller resecentrum som det heter. Parken heter Boulognerskogen.
Jag gick runt en av sjöarna och tittade på vitsippsknopparna och
insöp atmosfären.
Osökt sökte sig Karin Boye in i själen och visst har hon rätt?
”Ja, visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka?”
Ingen vet. Men jag fick en bra start på dagen trots att tåget var försenat….

Monica.nu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0