Har du råd med bil om högeralliansen vinner valet?

Idag har jag varit på Folksam och räknat på högeralliansens förslag om privatiserad trafikförsäkring. Det visade sig att premien (bilförsäkringen) för en bilägare i Skövde kommer att fördubblas om olyckan skulle vara framme och vi får en borgerlig regering den 17 september. Ibland har vi presskonferens ihop med företag som vill ha E20an utbyggd, ibland har vi presskonferens ihop med lantbrukare som är beredda att odla ekologiskt. Idag valde vi att ha en presskonferens ihop med Folksam, just för att i denna fråga tycker vi lika. Det vill säga att vi tycker att sjukförsäkringskostnaden ska ingå i den generella välfärden och inte behöva dras i långbänk hos försäkringsbolag.
Man undrar ju vilken grupp som ska drabbats härnäst av högerns idéer om att ta ur vissa grupper ur den allmänna sjukförsäkringen? Om de börjar med att spara 8 miljarder på fordonsägare. Är nästa grupp arbetsskador eller är det idrottsskador, alkoholskador eller är det de äldre som ska skaffa privata försäkringslösningar för att få ersättning och rehabilitering?

 


Monica Green


Kommentarer
Postat av: Fattigsverige 2006

Med de finanser Sverige hade efter kriget så borde vi idag vara ett av Europas absolut rikaste länder. Nu är vi ett av västeuorpas fattigaste. Det som håller Sverige vid liv är den svaga kronan - halverats mot den danska sedan 1970-talet.

Sossarna skiter också i vilket...med tanke på att sossarna lånar upp till en takt av 65 miljoner kronor om dagen fortfarande, statsskulden sjunker inte minsann om ni trodde det...tvärtom...

Blir inte kul för Alliansen att ta över och försöka vända denna skuta, hoppas bara de får fler mandatperioder på sig för att kunna göra jobbet ordentligt...

2006-08-09 @ 00:24:56
Postat av: Burksamlare

I Stockholm ökar burksamlandet och även uteliggarna. Fler pensionärer måste dryga ut sin
magra hushållskassa (pension) för att klara sitt uppehälle. Dags att fördela pengarna rätt.
Dessa människor har byggt upp Sverige och idag
svälter de pga sossarnas mångkulturella samhälle.
Bedrövligt!

2006-08-09 @ 13:57:42
Postat av: Per C

Ja, pengarna borde fördelas mer rättvisst. Men inte blir det rättvisare med höger regering. Då sänkts a-kassa och sjukkassa ännu mer. Sverige är ett av de rikaste länderna. Det behövs än mer minskade klyftor, inte ökade som högern vill

2006-08-10 @ 09:50:58
Postat av: Thomas

Du (Monica Green) som tillhör sossarnas högadel
med en LÖN på 48.000:- i månaden + statliga förmåner, inkl. årskort på SJ/SL.
Blir du avsatt som riksdagskvinna får du 80% av
din lön ett år från varje mandatperiod.
Bra A-kassa för en f.d. riksdagsman = 38.400:- / mån

2006-08-10 @ 14:32:10
Postat av: Fyrtitalist/pensionärSPI

Hade dom gamla socialdemokraterna levat så hade dom aldrig låtit höglöneadlen fått sådana lönepåslag gäller riksdagsmännen som jämför sig med företagsledare. Fattigpensionärena med sin dåliga låga pension som G Person lovade att återställa,men det är ju bättre att dom har näsan över vattenytan, så att tvingas att söka bidrag, då vet sossarna att dom finns i deras led.Nej hade sossarna fört en riktig rättvisepolitik med en högre pension till arbetarklassen, fattigpensionärna.
Ta bort färdtjänster bostadsbidrag, höj pensionen till en rättvis nivå så att vi själva kan välja färdsätt utan någon förmyndarregering.
Välja boende form utan några myndigheter lägger näsan i blöt.Visserligen ska vi ha en bra äldrevård
för dom som vill bli omhändrtagna i vården.
Allt detta kostar pengar och det har vi råd med
genom att ta bort massa statliga verk som har växt upp som svampar,generaldirektörer vad kostar detta,
minst 200 milijarder här kan man spara utan att höja skatter.En sosse skulle aldrig kunna tänka sig att sänka en skatt, så det blir att byta regering.

Hälsningar
Mindre byrokrati friare företag och folk






Vi måste ha en nogrann uppföljning var våra skattemedel tar vägen.Så att vi kan återställa
pensionen till dom infödda svenskarna.

Bensinskatten 7.30 kr litern skandal
Fastighetskatten bör snarast avskaffas
Finns det något parti som står på arbetarnas sida,
sossarna står mer åt höger än någonsin,

2006-08-10 @ 15:30:48
Postat av: Ytterligare kostnader..

...nu vill sossarnas stödparti kommunisterna
ta in de 900.000 libanesflyktingarna till Sverige.
Vem skall betala det kalaset? Vi får låna mer
pengar på den redan höga statsskulden.

2006-08-10 @ 15:58:49
Postat av: Äldre lämnar sossarna!

Den borgerliga fyrklövern har 50,5 procents väljarstöd mot vänstersidans 46,1 procent. Skillnaden är alltså 4,4 procentenheter. För att regeringssidan ska återta ledningen krävs stöd från ytterligare 130 000 väljare.
Framförallt är det bland de äldre som stödet för socialdemokraterna minskar.
– Det kan bero på att man inte pratar så mycket om de problem som äldre tycker är viktiga, säger Sifos undersökningsledare Toivo Sjörén till SvD.
Socialdemokraterna har även tappat stöd bland LO-medlemmar, från 55,4 till 49,5 procent och är det parti som tappat i särklass mest stöd.
Sifoundersökningen genomfördes mellan den 26 juli och 8 augusti. 1894 personer svarade på enkäten.

2006-08-10 @ 16:22:50
Postat av: Ovanligt men ändå glad pensionär

Visserligen blir jag inte populär nu men kan ändå inte låta bli att skriva att jag är en glad pensionär. Jag började jobba som 13 åring först som dräng sedan som stenhuggare. Jag kunde inte drömma om att jag som pensionär skulle ha råd med dator. Jag har bara gått 7-årig folkskola. Men jag har ATP och dessutom är huset betalt för länge sedan. Fyra vuxna barn, 10 barnbarn och till och med barnbarnsbarn. Jag har det bra. Jag vill inte att vi pensionärer ska bli som bönderna alltså alltid klaga.

Gunnar L

2006-08-10 @ 16:34:39
Postat av: Yngve

210 miljarder/år kostar våra sociala projekt inom mångkulturens ram. Hur finansierar vi detta? Ekomomerna säger att finansieringen bara kan ske genom besparingar av de offentliga utgifterna. Alltså åderlåter vi sjukvården, tandvården, polisverksamheten, rättsväsendet osv i all oändlighet. Jag tittade bakom kulissen till psykvården och finner att 20000 vårdplatser lades bara ner och de resterande 5000 skall administreras av Milton. Detta sammantaget med att tvångslagstiftningen inom psykvården inte fungerar. Människor är så psykiskt sjuka att de inte kan bo själva eller ute i samhället men inte tillräckligt sjuka för att få vård det har ni och lydpartierna sett till. De förverkar sina möjligheter till egna hyreskontrakt för att de inte får vård.Hur var det med vansinneskörningen i Gamla Stan? Varför fick inte utrikesminister Linds baneman den vård han så väl behövde? Måste trogna arbetarväljar söka stöd hos extrempartier på höger-och vänsterkanten för att det ska bli en ändring. Hela mitt fars- och morsarv har ni förskingrat. Skäms och begrunda handlandet. Aldrig ja aldrig mera en röst på sossar.Inte bara medborgare.

2006-08-10 @ 16:44:52
Postat av: Bertil

När jag läser ditt inlägg om Folksam blir jag
skrämd. Har alltid haft mina och min frus försäkringar hos Folksam, men nu byter jag.
Inte trodde jag i min enfald att Folksam och
socialdemokraterna för samtal. Men har jag fel.
Folksam skall vara oberoende.
Bilarna och lägenheten får nytt försäkringsbolag
den 1 sept. när ettårsavtalet löper ut med Folksam.
Besviken socialdemokrat.
(Röstar nog annorlunda i höst)

2006-08-15 @ 22:23:48
Postat av: Margareta Andersson

Hej Bertil
Du säger att du inte ska rösta på sossarna bara för att Folksam berättat hur en privatisering av trafikförsäkringen skulle fördyra för fordonsägare.
Tycker du att Villa ägarnas förening, skattebetalarnas förening, "svensk emonomifakta", LRF och andra inte heller ska få uttrycka sina åsikter? För din kännedom kan jag berätta att även Trygghansa räknat på hur privatisering av trafikförsäkringen skulle slå. De menar också att det blir en fördyring för fordonsägare med 50-100%. Tryghansas talesman i här i Skåne tror att höjningen blir omkring 80%, enligt SydSvenska dagbladet. Så då kan du väl inte försäkra dig där heller...

2006-08-16 @ 10:47:06
Postat av: Bertil

Hej Margareta!

Jag har redan tecknat försäkring, ej Folksam.
Jag tror ej på Monica Greens skrämselpropaganda.

Vi i familjen har redan bestämt att lämna socialdemokraterna. Kommunisterna och miljönissarna
tänker vi inte rösta på, så det blir "i mitten" våra röster läggs.

2006-08-17 @ 21:39:38
Postat av: Margareta

Jag har inte heller mina försäkringar i Folksam och jag tänker inte heller rösta på kommunister och miljönissar. Dessutom tänker jag inte rösta på Höger alliansen. Det blir sossarna för mig

2006-08-17 @ 21:59:34
Postat av: Karl-Johan

Du menar högeralliansen. (särskrivning)
Det heter bara Alliansen, alltså de fyra borgerliga partierna.
Jag har röstat på sossarna, men gillar ej
politikernas "maktfullkomlighet" så det
blir blankröst i år!

2006-08-17 @ 22:08:54
Postat av: Bertil

Margareta!

Socialdemokraterna kan ej klara uppgiften
utan kommunister och miljöpatiet, så
vad kallar du den "rödgröna röran" = allians?

2006-08-17 @ 22:12:09
Postat av: Margareta

Det kan de visst det, om de blir tillräckligt stora...

2006-08-17 @ 22:38:05
Postat av: Sture Andersson

Högeralliansen gör vad som helst för att komma till makten. De små borgeliga partierna har lagt sig platt för moderaterna därför är de en högerallians

2006-08-17 @ 22:40:51
Postat av: Fredrik Viktorsson

Dagens "nya" pensionärer sitter på väldigt mycket pengar, och det kan man även se på att alla banker och låneinstetut har börjat med specialanpassade lån för seniorer. De flesta av dagens "nya" pensionärer har mycket pengar låst i bostäder och mark de kan lämna som säkerhet. Ett exempel är Bostadsfinans som erbjuder "seniorlån". Se exempel på: www.bostadsfinans.se/seniorlan

/Fredrik

2008-02-12 @ 17:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0