Farväl 2006, jag kommer inte att sakna dig!

Ett år med oroligheter i världen. USA fortsätter hävda att de kan starta krig för att de har en anledning till det. Oroligheter i Mellanöstern där många oskyldiga får sätta livet till, Massmördaren och Diktatorn Saddam Hussein döms och avrättas. Miljöförstöring, klimatförärningar och krig.  Men hände inget positivt? Jo, massor. Bland annat fick Sverige sin första astronaut i Rymden och intresset ökar. Men i Sverige vann Högern valet. Jag erkänner gärna att jag är en dålig förlorare och tycker att det är skrutt. Nu ska det bli rajtan tajtan av ett enligt Maud Olofsson… Jo, visst. Större skillnad gick höger partierna till val på och större skillnad blir det.. Inte så kontigt med det tycker många. Jag tycker att det är förfärligt.   De som har ett jobb kommer kortsiktigt att vinna på Högerns seger. Och villaägarna i norra Stockholm vinner naturligtvis.  Men långsiktigt blir det dyrare för de flesta. Dyrare att vara med i a-kassan, skatt på Hem-PCn, dyrare att försäkra sin bil, dyrare hyra och dyrare med privata försäkringar i framtiden.
Högeralliansen vill beräkna sjukpenning och föräldrapenning på ett helt nytt sätt, vilket leder till att de som fått högre lön det senaste året kan förlora mycket pengar.
Högeralliansen vill också sänka taket i sjukpenningen, vilket alla som tjänar mer än 24.800 kronor i månaden förlorar på. Dessutom sänks ålderspensionen för den som är sjukpensionär.
Ersättningen i a-kassan  sänkas, genom att man sänker ersättningsnivån efter 200 dagars arbetslöshet. Kraven för att få a-kassa skärp.
Med andra ord Farväl 2006.
Jag ser fram emot nya intensiva, spännande framtidsutmaningar 2007

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0