Cementa i Skövde vill diskutera utsläppsrättigheter

 

Förra veckan ringde Cementa i Skövde upp mig. De ville diskutera utsläppsrättigheterna.

Inom EU pågår handeln med utsläppsrättigheter. Ett försök till att hindra miljöförstöring och att kontrollera de utsläpp som kommer från industrin inom EU. Dessa rättigheter som kan köpas och säljas ska utvecklas ytterligare under våren. Vi ska fortsätta behandla frågan i Riksdagen. Idag ska jag besöka Cementa för de ser detta som ett problem. Jag tar med mig min kollega Carina Ohlsson som jobbar med frågan i miljö och jordbruksutskottet och Anita Löfgren som är vice ordförande i Skövde miljö och hälsoskyddsnämn. Det ska bli intressant att se produktionen och lyssna på synpunkterna. Förhoppningsvis kan vi komma med gemensamma lösningar på ett angeläget problem

 


Monica.nu


Kommentarer
Postat av: Annelie Rickstrand

Hej!

Jag undrar hur det har gått med Cementas intresse av att utöka produktionen i Skövde med större utsläpp som följd. Själv bor jag i Våmb med Cementa nära. Vi som bor i Våmb störs nästan konstant av Cementas verksamhet. När vinden ligger på mot Våmbsbyn är det högt industribuller samt otäck luft från utsläppen. Jag tycker det är oansvarigt att ha en fabrik så nära ett bostads-område. Här bor massor av barn i olika åldrar. Att de sedan vill utöka produktionen känns skrämmande. Som det är nu är det åtminstone lite vila från oljuden och utsläppen några få månader om året. Dessutom vill ju Cementa få förlängt sitt tillstånd att bryta i 20 år till. Varför ge ett så långt tillstånd? Sedan finns tydligen en alldeles för låg summa när det gäller återställandet efter sig. Detta enligt Sture Grönblad tror jag han heter, Miljöpartiet. Det känns orimligt att fabriken ska få fortsätta så länge. Livskvaliten för oss som bor nära Cementa i Våmb skulle ökas markant om fabriken stängde ner.

Mvh
Annelie Rickstrand

2006-05-01 @ 10:26:45
Postat av: Anders 1

Vi måste ha in cash till Sverige också, med en helt död industri - jag vet, den är redan på god väg - så blir nog livskvaliteten ännu sämre än lite buller o damm från Cementa.

vad säger du Monica om detta?

2006-05-01 @ 12:01:43
Postat av: Monica Green

Jo, jag delar uppfattningen att allt vi människor gör påverkar naturen och kan skada miljön för framtiden. Balansgången mellan att arbetstillfällen ska leda till utarmning och att arbetsillfällen ska ha så lite åverkan som möjligt är mycket svår.
Hittills har vi i Sverige lyckats någorlunda bra med det. Att ha målsättningar med gröna hållbara lösingar och tuffa miljölagstiftningar är nödvändig.

2006-05-02 @ 08:22:17
URL: http://monica.nu
Postat av: Monica Green

Hej Annelie, tack för dina synpunkter, jag följer frågan men det är inte klart ännu. Om du mejlar mig, Kan vi ha direkt kontakt när jag vet mer om det.

2006-05-02 @ 08:24:59
URL: http://monica.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0