Tillåts det skitsnack I politiken?

Det har skickats “smutskastningsmejl” om Fredrik Reinfeldt. Jag ber om ursäkt for att sådant har inträffat. Jag vill inte att sådant ska behöva svärta ner den Svenska valrörelsen. Jag tycker uppriktigt synd om Fredrik Reinfeldt och hans familj och tar avstånd från sådana metoder.
Jag vet själv hur det var för ett år sedan när jag smutskastades av liberala ungdomsförbundet genom deras fejkade hemsida :Monicaljuger.nu
Det var hemskt att behöva bli förtalad på det sättet bara för att jag inte röstade som folkpartiet. Jag kan tänka mig att det bara ar en västanflakt av vad partiellare får utstå för skitsnack och lögner och att Fredik Reinfeldh fått ta den yttersta smällen av detta, jag beklagar det. Dessutom hoppas jag att det får en renande effekt av valrörelsen.
Vi socialdemokrater behöver nämligen inte tala illa om vara politiska motståndare som personer.
Det räcker med att vi tar fajten rent politiskt.
Eftersom vi har så tydliga skillnader politiskt så är det bättre att vi diskuterar dem och inte kastar skit på varann. Jag hoppas på en spännande, engagerande och rak valrörelse, där vi pratar politiska sakfrågor och ideologi.

Kommentarer
Postat av: Joachim Grundin

Bra Monica att du tar avstånd från det dina partikamrater sysslar med. När det statsbärande partiet använder sig av förfulande knep som en plattform för kampanjande får vi ett skrämmande dåligt klimat.
monicaljuger.nu må vara ett fall i gråzonen men samtidigt ska vi nog framhålla att siten inte kom till "för att du inte röstade som folkpartiet ville" utan med anledning av att du sa en sak om de apatiska flyktingbarnen men gjorde en helt annan manöver vid röstningen i plenum.

Hur som helst ska vi diskutera politik. En förutsättning för en så bra diskussion och debatt som du eftersträvar är att du svarar på frågor. Jag har frågat Dig tidigare om du kan ge ett svar på varför statsskulden har ökat med 150 miljarder (150 000 000 000) sedan 2002?

Är det ett bra sätt att öka utgifterna och låta våra barn betala tillbaka om det ens är möjligt?
Som du förhoppningsvis känner till är 150 miljarder kronor lika mycket som 2 x arbetsmarknadsbudgeten 2006.

2006-03-02 @ 14:41:53
URL: http://joachim.webblogg.se
Postat av: anna-lena Larsson, Skara

Nej, fel. Monica blev anklagad, att hon hade en annan uppfattning om flyktingbarnen. Men hon sa aldrig ngt annat. Hon ljuger inte om sin uppfattning. LUFs angrepp var helt fel

2006-03-02 @ 16:57:11
Postat av: Joachim Grundin

Haha nej, det är inte fel.

Monica Green har klart och tydligt sagt att Sverige ska följa barnkonventionen för barnens bästa men förvägrat denna i utlänningslagen. Ibland ska barnkonventionen tydligen gälla, ibland inte.
Som sagt, det ligger i gråzonen att betrakta det som en lögn.

Vad diskussionen handlar om är vilka knep som är tillåtna och jag sörjer med de socialdemokrater som skäms över sin organisations tillkortakommanden.

2006-03-02 @ 19:19:16
Postat av: Tim

Monicaljuger.nu var stor humor från det annars ganska tråkiga folkpartiets ungdomsförbunds Västsverigedistrikt.

Jag måste hålla med Joachim - Monica, du har ju försökt framställa dig som "barnens riksdagsledamot". Och sen röstar du till exempel, precis som resten av de inhumana S&M-politikerna, för att kasta ut sjuka barn ur Sverige med huvudet före.

Barbro Holmberg har fel när hon säger att flyktingar i Sverige kan innebära en humanitär katastrof. Det är socialdemokraterna och moderaterna som utgör den humanitära katastrofen. Och sorry, men du är en av dem som röstade med spjutet.

2006-03-03 @ 00:09:09
Postat av: Björn

Skillnaden mellan de två var att attacken på Reinfeldt handlade om förtal mot honom som person, medan www.monicaljuger.nu refererade till fakta om sakpolitiken. Det är synd att Monica Green inte vill låtsas om den skillnaden.

2006-03-06 @ 11:29:24
Postat av: Margareta

Att ni pekade ut Monica som lögnare, det var det som var felet

Maggan

2006-03-07 @ 06:19:09
Postat av: Saga

Är det inte att ljuga när man säger en sak och gör en helt annan, Margareta?

2006-03-07 @ 18:17:24
Postat av: Margatera

Hon har hela tiden hållit sig till sanningen.Att det sedan finns olika uppfattningar om hur beslut ska tas för att göra det bättre för barn är en annan sak. Det är inte alltid bäst i Sverige även om många tycker det...

2006-03-09 @ 15:02:09
Postat av: Henry

Joachim!

Läs Ekonomistyrningsverkets Budgetprognos 2005:4 Analys, finns tillgänglig på deras hemsida, Appendix 1 s. 78.
Den nominella statskulden är mindre intressant än dess andel av BNP, av tabellen framgår hur statsskuldens andel av BNP successivt minskats från ca 80 % av BNP när Bildtregeringen lämnade 1994 till strax under 50 % idag. Det var förresten "Sveriges mest kompetenta regering" som 1991-94 såg till att statsskulden gick upp från 50% till 80% och det var väl ursprungligen Gösta Bohman som 1976-82 tillskapade en större statskuld. Han var åtminstone finanasminister i fyra av de sex åren. När ska Ni moderater börja erkänna att svensk ekonomi ur ett traditionellt nationalekonomiskt perspektiv faktiskt går mycket bra just nu? Hur ser förresten statsskulden ut i de stater där högern regerat?

2006-03-09 @ 17:47:37
Postat av: Saga

Hållt sig till sanningen? Hur? Struntat i barnkonventionen genom att rösta ut apatiska flyktingbarn från Sverige. Jag tror att flyktingar inte vill tillbaka till ett land drabbat av humanitär katastrof, krig och elände. Det är skamligt att svenska politiker valde att ta det beslutet.

2006-03-10 @ 14:05:22
Postat av: Elisabeth

hoppsan Saga, är du också en av dem som inte vet att det finns en lagstiftning som säger att inget svårt sjukt barn ska skickas ut ur landet. Att det dessutom just nu finns en ny lag som göra att gömda flyktingar kommer fram och ansöker pånytt om att få stanna....

2006-03-11 @ 16:20:59
Postat av: Saga

Jag vet att det är så. Det jag vänder mig emot är hela sosseretoriken, som när Holmberg sa att apatiska barn spelar för att få stanna i Sverige. Hur mycket ska man få höra innan öronen ramlar av? Personligen så är jag för fri invandring, det är sossarna låååångt ifrån.

2006-03-12 @ 12:32:46
Postat av: Joachim Grundin

Henry!

Relevansen är varför statsskulden ökat. Inte vad andra regeringar gjort tidigare. Ska vi diskutera statsskulder i höger- respektive vänsterländer finns det många goda exempel på vad röd ekonomi åstadkommit. Men i det här fallet är det inte relevant.

Nästa relevans i sammanhanget är varför Monica Green själv väljer att inte svara. Är det också moderaternas fel?

2006-03-12 @ 14:05:37
Postat av: Erik Svansbo

Förresten Så Skriver Man Inte Med Stor Bokstav i början på varje ord i rubriker...

2006-03-13 @ 09:25:19
URL: http://svansbo.se
Postat av: Jonas

Katastrof att kommunerna nu inte tar emot de flyktingar som de ska, enligt den tillfälliga asyllagen. Först skriker centern och folkpartister med flera om att låta alla stanna i Sverige. När sedan den tillfälliga lagen kom sent om sider,om att ta emot fler kvotflyktingar då gäller det att få fram bostäder och möjlighet för dessa personer att bo utanför flyktingförläggningar. Nu sitter kommunpolitikerna och motarbetar det. Tydligen är det lätt att skrika när man tror att det inte gäller i den egna kommunen.

2006-03-26 @ 20:11:08
Postat av: Linus

Jag tyckte ungdomsförbundets hemsida var mycket intressant, det som är ännu mer intressant är att Monica själv inte svarar på kritiken som framförs utan försöker gömma sig bakom beskyllningar om smutskastning. Jag vill höra Monica Green försvara sig. Hon är vald på mandat av folket och för folket är hon skyldig att förklara sig.

2006-03-27 @ 00:25:32
Postat av: Monica Green

Hej Linus
I mån av tid svarar jag gärna på frågor. På denna bloggsida har jag skrivit om att jag inte ställer upp på "smutskastningsmejl" av Fredrik Reinfeldt. Det är mycket bättre att driva politiska frågor än angripa personer. Många håller med mig om det.

med vänlig hälsning
Monica

2006-03-27 @ 08:19:12
URL: http://monica.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0