1maj i Hjo


Hjoborna riktiga hjältar

Tänk att frivilligt ut och gå i ösregn och snålblåst. Dessutom bära på fanor och plakat, så att händerna stelnar. Det kallar jag riktiga hjältar. Så var det för mig i Hjo på 1 maj.

Jag hade med paraply så mig gick det ingen nöd på. Jag kunde gå där och njuta av musikskolans orkester som spelade marschmusik och vinka till de som satt inne i värmen och tittade på oss. Vi vinkade till dem som satt på caféer (Hjo är en mysig stad att fika i), till de som bor i äldreboendet och till dem som satt i sina hus och lägenheter när vi gick förbi.

Men det var jätte trevlig stämning denna kalla våta, vårdag. Det fanns kämparglöd och en beslutsamhet av att Hjo förtjänar en bättre ledning.

Monica.nu




Kommentarer
Postat av: arbeitslos

Riktiga hjältar är för mig människor som försöker klara av sitt dagliga liv, trots långtidsarbetslöshet och sjukdomar. Inte bära plakat och banderoller i regnet. Fast vi är ju alla olika.

Kul förresten att Göran tycker att arbetslösheten inte är en stor fråga. Jag är själv arbetslös sedan drygt ett år och för mig är det den viktigaste frågan någonsin!!! Därför slipper ni min röst i valet.

2006-05-02 @ 19:50:23
Postat av: Monica Green

Hej arbetslös
Jag förstår att du sett media bevakningen av Göran Perssons tal och då tror att han inte tog upp arbetslösheten. Jag såg talet i efterhand på SVT24 och kan konstatera att han visst talade om det. Men det stämmer att han gör bedömningen att vi kommer att pressa ned arbetslösheten ytterligare och därmed ser han andra stora frågor som också måste lösas.
Förhoppningsvis löser det sig för dig.
Du behöver inte rösta på oss, vi lever i ett fritt land. Men jag ska göra mitt yttersta för att du ska få ett jobb eller utbildning, att du kan söka fler av de jobb som annonseras ut och att du klarar din försörjning...

2006-05-02 @ 20:12:29
Postat av: arbetslös

Men herregud, ni har ju inte gjort nånting de senaste åren! jag kan söka de flesta jobben utan att du behöver göra nånting och det gör jag. just nu ångrar jag mina studieskulder över allt annat.

dessutom tycker jag att man räknar fel med arbetslösheten: alla som inte har ett jobb och som måste försörjas med bidrag av staten är att betrakta som arbetslösa. ni sätter in folk i en massa meningslösa program som bara gör att folk inte sover för länge på morgonen. fyra av de amsåtgärder som jag tvingats in i har varit en promenad mot att dagen ska ta slut. det kan ni väl inte räkna som jobb??

jag hoppas också att det löser sig för mig, 26 år och knappt 200 högskolepoäng är ingen garanti för jobb. arbetsgivarna säger att det inte vågar ta risken att anställa mig. hoppas på nya regler så att företagarna vågar anställa. ställer du upp på att se över reglerna så att jag får en chans???

tack för att du trots allt bryr dig!

2006-05-03 @ 00:39:36
Postat av: arbetslös

såg också talet på svt24 och du kan väl inte ärligt påstå att han la nån direkt kraft kring arbetslösheten? det var tydligen viktigare att attackera högerfolket för honom än ge oss andra hopp..

2006-05-03 @ 00:41:42
Postat av: Monica Green

Jodå vi har visst gjort mycket sedan 1994. Förutom det här med ordning och reda i ekonomin som gör att det blivit lägre ränta har det skapats 300 000 fler arbeten i Sverige. Det har varit möjligt därför att Sverige investerat i utbildning, stärkt konkurrenskraft och trygghet för alla.
Högskolan har byggs ut och ska forsättas med 17 500 platser. Sverige ska bevara och utveckla sin position som ett av världens mest forskningsintensiva länder.
Det har aldrig startats så många nya företag i Sverige som nu. Företagens villkor har förbättras genom enklare regler, bra service, strategiska utvecklingsprogram och stabila spelregler.
Så visst har vi gjort mycket sedan 1994 och vi tänker fortsätta, för än är det inte tillräckligt bra.
Alla människor ska vara så trygga att de vågar ta nya steg i livet. Trygghetsförsäkringarna ska utvecklas så att Sverige blir ännu bättre på att klara omställningen från gamla till nya villkor.

2006-05-03 @ 07:27:39
URL: http://monica.nu
Postat av: arbetslös

oj vad mycket ni har hunnit göra. synd bara att det fortfarande är väldigt många arbetslösa som går omkring utan riktiga jobb.
frågan är dessutom hur många jobb som försvunnit under tiden...

2006-05-03 @ 16:23:25
Postat av: Plussjobb!

Konstlade jobb som plussjobb leder inte till
något annat än tidsfördriv. Tro inte att man blir anställd efter två år. Detta är bara sossepropaganda som inte leder till någonting.
Där jag jobbar (plussjobb) har vi en utlänning som
knappt kan svenska, en f.d lagerarbetare, en lärare
som gått in i väggen, plus en invandrarkvinna.
Arbetsplatsen är en SKOLA i din KOMMUN!
Tror du dessa får anställning efter två år?

2006-06-13 @ 23:07:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0