Prinsen och jag…

Trots att jag har åsikten att människor inte ska födas till ett visst ämbete så måste jag ändå visa en viss uppskattning till en Prins. Nämligen HRH Prince Hassan bin Al Talat från Jordanien. Nordiska Rådet hade bjudit in honom till dagens session då vi diskuterade det förslag som tagits fram om samarbete och samexistens mellan människor från olika delar av världen. Det hade tagits fram med anledning av Mohammed teckningarna och efterdyningarna av det. Först hade vi en debatt och de allra flesta yrkade bifall till förslaget tyvärr utmärkte sig Dansk folkeparti sig genom att gå upp att yrka på att vi inte skulle ha någon mångfald.

Sedan fick Prins Hassans ta emot en stafettpinne av Nordiska Rådet, som han skulle ta med sig för ökad förståelse mellan gränserna. När han äntrade talarstolen visade det sig att han var mycket humoristisk och kunde både skämta och bjuda på sig själv. Klart att jag inte delade alla hans åsikter men han visade respekt för vårt samhälle och då visar jag naturligtvis respekt för hans åsikter. Så jag hälsade både på honom och hans fru efteråt.

När detta är sagt är det viktigt att påpeka att bara för att vi ska ta steg för ökad förståelse så måste vi också ta fajten mot alla typer av förtyck och våld. Det gäller såväl kön, sexuelläggning, etnisk ursprung, religion, utseende m.m. Vi måste stå upp för det mångkulturella samhället med ökad förståelse över alla gränser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0