Fredrik Reinfeldt var inte i Riksdagen idag
Han prioriterade annat, antagligen viktigare saker än att debattera infrastruktur med mig i den interpellation jag ställt till honom.
Eller är det ytterligare ett bevis på den osynliga stadsministern?Han var i Riksdagen på sin egen frågestund, då när han antydde ngt om Trollhättepaketet. Sedan såg jag honom lyssna på Anders Borg i måndags.
Då när Anders Borg berättade att det går bra för Sverige, att tillväxten inte varit så god någonsin. Han sa inte att det är därför de arbetslösa och sjuka ha mindre i ersättning och de förmögna ska ha mindre skatt. I måndag sa Anders Borg att det går bra för Svensk ekonomi men tydligen inte så bra så att det går att satsa på infrastrukturen. Det hävdade de borgerliga politikerna när de var i opposition, då låg de borgerliga partierna över socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiets anslag till infrastruktur. Men nu när de styr landet och det är mycket goda tider, då räknas inte anslagen ni inte upp. Undrar vart de pengarna har tagit vägen
2,5 procent av den svenska befolkningen får det bättre när den borgerliga högerregeringen sänker förmögenhetsskatten. Samtidigt aviseras nu att väg och järnvägsprojekt ska senare läggas, det är inte rimligt. Det är förvånande att en borgerlig högeralliansen regering inte har något att komma med på det området. Väljarna trodde nog, inte minste med tanke på alla de högerpolitiker som var ute hela förra mandatperioden och lovade vägsatsningar, att det skulle komma mer inte mindre pengar till vägar och järnvägar. Socialdemokraterna anslog 8,2 miljarder kronor mer till infrastrukturen i höstens budget än vad den borgerliga högerregeringen gjorde. Dels 7,1 miljarder att amortera på de lån som Vägverket och Banverket har, så att de kan använda pengarna till satsningar i stället för avbetalningar. Dels genom att Infrastrukturindex räknades upp med 1,1 miljarder. Men det förslaget röstades ner av högeralliansens företrädare i riksdagen.
Enligt organisationen Sveriges hamnar skeppas 65 % av landets godscontainrar via Göteborg. Enligt SIKA har Västsverige har tre av landets sex viktigaste godstråk det gäller såväl järnväg, väg som vattenstråk, de kommer att öka i betydelse i framtiden. Med andra ord gått proportionellt för lite infrastruktursatsningar till Västsverige.
Därför behövs mer satsning, inte mindre, till Västra stambanan, till bl.a. E20 i Skaraborg, till Partihalsförbindelsen i Göteborg och framkomlighet till och från Norra Europas största hamn dvs. Göteborgshamn för både järnväg och väg. Och inte minst till underhåll av de vägar vi redan har.
Men Stadsministern hade som sagt annat för sig idag än att debattera detta.
Kommentarer
Trackback