Brev till SJs VD

Stockholm den 28 augusti 2007



Stockholm den 28 augusti 2007

Grattis till att SJs Halvårsrapport visar det bästa resultatet i bolagets historia. Skulle du kunna tänka dig att satsa på att tågen kommer i tid också?

Anledningen till min fråga är att jag de senaste veckorna drabbats av så kraftiga tågförseningar att jag inte kunnat utföra mitt uppdrag som Riksdagsledamot på ett tillfredsställande sätt. Dels har jag inte kunnat delta i interpellationsdebatter och dels har jag kommit för sen till möten i Riksdagen.

Jag är inte ensam om att få resplanerna förstörda. Vi är tusentals resenärer som drabbas på väg till jobb, affärsmöten, uppdrag, släkten, vännerna och semestern. Det är mycket produktivitet och tid som går till spillo för människor som sitter fast på tåg för att elen försvunnit, för att träd ramlat ner, för att bromsarna hängt sig osv osv. Så sent som idag stod tåget stilla på Västra Stambanan, så trots att jag går upp kl.5.30 för att åka med ett tåg 6.27 från Skövde till Stockholm kommer jag inte i tid. Tåget var försenat redan från Göteborg men blev även ytterligare försenat efter vägen. Jag anlände 1 timme och 15 minuter sent till Stockholm.

Det är ändå inte det värsta, för det skedde för någon vecka sedan, då kom jag inte ens fram till Stockholm utan fick vända i Vingåker och åka hem. Västra stambanan sägs vara den bästa banan med minst förseningar, då kan jag bara ana hur det ser ut i resten av landet.

Du brukar säga, när vi träffas, att tågen kommer i tid 97% av tiden. Kan du förklara för mig varför jag hamnar på de 3% tåg som inte kommer i tid? Svenska folket är ett tågälskande miljömedvetet folk som skulle kunna tänka sig att åka ännu mer tåg om det fungerade.

Ni har gått från ett konkurshot till en vinst på 368 miljoner under 2006. Finns det någon som helst möjlighet för er att även se till att resenärer tycker att ni är ett attraktivt val för den som ska från en ort till en annan. Tågen måste vara hela och rena och framförallt måste de gå i tid. Ni har arbetat hårt för att kunderna ska se märkbara och konkreta förbättringar men tyvärr på den punkten har ni misslyckats.

Finns det något jag kan göra för att ni ska lyckas eller finns det något som ni kan göra för att tågen ska komma i tid?

Med vänliga hälsningar

Monica Green
Riksdagsledamot



 

SJ i DN

 

sj i svd


Kommentarer
Postat av: Linda

Vi kör med ständiga påtryckningar på sj-bloggen!

2007-08-29 @ 08:49:53
URL: http://sjbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0