Nu börjar skolan Regeringen får IG i sitt agerande om betyg

 Varje barn har rätt att lyckas! För att varje barn ska ha förutsättningar att lyckas i skolan måste lärare, elever och vårdnadshavare föra en aktiv dialog om skolgången. Vad fungerar, vad behöver vi jobba mer med och hur gör vi detta bäst tillsammans? Den dialogen ryms aldrig i ett betygskuvert.
 
Betygen brister på många olika sätt. Framförallt passar de inte in i dagens skola. Vi har en skola där det inte längre räcker med att plugga in färdigserverade faktakunskaper utan det gäller att på olika sätt söka information och också kunna värdera och ifrågasätta. Hur ska man kunna betygsätta det egna tänkandet?!
 
Den viktigaste frågan är naturligtvis hur små barn mår av att få betyg. Det är ingen hemlighet att lärandet fungerar bäst när det är lustfyllt. Ett barn som redan som sjuåring får veta att det inte duger kommer för alltid att bära med sig den stämpeln genom skolan.
Införandet av betyg i de yngre åren skulle vara en tragisk återgång till en skola som snarare uppmuntrar anpassning och tystnad än kritisk granskning och självständighet!
 
Regeringen får icke godkänt, inget betyg från år ett i skolan!

 DN om längsta bokbordet

Kommentarer
Postat av: Emil Eklindh

Men Monica? Vad var så bra när man inte fick tidigare betyg? Vad hände då? Det är ju de som vi ser nu som börjar gymnasiet. Och många kommer inte komma in. Var det inte dags att göra något nytt?
Eller du kanske tror att det allt fungerar om man håller på tillräckligt länge med det?

2007-08-22 @ 22:26:39
URL: http://eklindh.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0