Barnens Rätt i Samhället

 Idag har vi hafti ett seminarium i Riksdagens andra kammarsal kring barns och ungdomars utsatthet - och vuxnas möjlighet att förändra. Vi fördjupade vår kunskap utifrån årets BRIS-rapport som lanseras i dag. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=617383 Vi belyste områdena Barns utsatthet i skolan och Barns psykiska ohälsa. Dessutom diskuterade vi med representanter från Elevorganisationen, som hade positiva bilder om att det finns fantatsiskt bra skolor där elevdemokratin fungerar och eleverna trvivs. Det var vi i den Tvärpolitiska Barngruppen som ordnade seminariet tillsammans med BRISVi fick ta delav avkodade kontakter med barn och ungdomar under 2006 som Göran Harnesk, generalsekreterare BRIS beskrev. Det var dystra kontakter.Sedan gick vi in på området Mobbning, diskriminering och trakasserier i skolan: Martin Höög, kommunikationsansvarig BRIS beskrev om vad Barn har berättat för BRIS genom Internet, brev och telefon Lars Gelander, skolläkare och ordförande i Svenska skolläkarföreningen berättade om Vad händer med barnen i skolan?. Tyvärr handlar det om mobbing, destruktivitet och nedstämdhet. Det handlar också om stress i skolan och ibland allt för hårda krav på elevena.Därefter fortsatte diskussionen om Psykisk ohälsa: ”Barn berättar för BRIS” – Eva Waltré, samordnare stödverksamheten BRIS”Vad hjälper? - om risker och skyddande faktorer för barns psykiska ohälsa”, Annemi Skerfving, socionom och forskare inom psykiatrinIngela Thalén som är förbundsordförande BRIS gjorde en fantastisk avlutning på detta viktiga och intressanta seminarie. http://www.bris.se/library/brisreport.asp Nu gäller det att jobba vidare med barnens bästa för ögonen. Det handlar om vuxna som ser, lyssnar och är närvarande. Att fånga upp i tid och lyfta upp goda exempel. Låter enkelt men är naturligtvis jätte svårt. Vi kan inte vara nöjda så länge det finns barn som mår dåligt.

Kommentarer
Postat av: maud blom

Hej jag är en desperat mamma !!!
Som inte har mycket ork kvar , att kämpa mot olika myndigheter som struntar i min sons öde, ingen lyssnar på honom hur han har der, jag har gjort två anmälningar till socialen och även nu en till socialnämnden om min sons situationm.
Efter en vårdnadsstrid så dömde tingsrätten att han skulle bo hos sin pappa eftersom jag blev tvungen att fly från min kommun for att få lugn och ro från min ex make som var stämd för grov kvinnofridskränkning av mig, och domstolen kunde inte ta till sig detta utan bara tog det som att det var en skillsmässoskäl, jag vart bestört av domstolens utslag helt och i ett chocktillstånd att de kunde dömma vårdnaden till en man som får raseriutbrott för allt , jag levde i 19 års tid med denna man och blev psykiisskt misshandlad med kränkningar jämt och ständigt även min son och skydda jag honom så blev det bråk
mellan oss vuxena jag blev allt mer likgilltig
men jag skulle ro det här i land jag hade ju gift mig med honom en gång min omgivning såg hur vi hade det och pratade många gånger med mig om min situation men jag var i ett vakum ville inte erkänna för någon om situtionen utan skämdes. till slut flydde jag kommunen det var inte bra men jag tänkte det kanske blir bättre för min son då eftersom vi inte kan ha delad vårdnad en av de skälen var att jag är livrädd för honom,
hans betende eskulerade under vår skillsmässa så mycket att jag blev råd att anmäla honom för att få ett slut på det som pågick, då gjorde han motanmälningar av alla slag, han hotade mig många gånger att han skulla krossa mig och det gjorde han när när han fick vårdnaden av skället att ingen varken lyssnade på mig eller min son som är livrädd för sin far , nu ha det gått en tid och min sons högsta önskan är att få flytta till sin mamma han har sagt det till socialmyndigheten många gånger då fär han svaret vi kan inte göra något utan när du blir 18 år får du bestämma själv min son är 13 år och 4 månader i dag och är desperat han säger jag orkar inte mera mamma jag sticker snart, jag är inte dömd som dålig mamma utan bara att jag ville bara ha lugn o ro i mitt liv utan vara rädd för vad som skulle hända , jag gick aldrig ut utan vittnen tillslut, vid rättegången som var den 11 mars i år vart min ex make dömd för två anmälningar av åtta de två hade jag vittne på rättsterande fanns inga vittnen på därför ogillades de och skylde
på skillsmässan o vårdnadstvisten med facit i hand skulle jag inte ha gjort anmälningarna utan bara låtit mig styras behandlats som ett djur istället, min son mår allt dåligare och är väldigt orolig för hans pappa ska ta flytta med honom till stockholm och han vill inte flytta med honom utan vill till mig, han har sagt även till sin socialsekreterare detta i samtal där även pappan var med - pappan svarar du får inte bestämma och jag vägrar du får inte flytta till din mamma, då får hon gå till domstol , allt för att bråka med mig jag kan inte förstå att ingen ser detta utan skyller i från sig på skillsmässan
och allt annat min son är allt jag har och jag är förtvivlad för att ingen lyssnar på honom.
socialen gjorde även dom utredning där min son talade om i utredningen att han var rädd för sin pappa när han vart arg,,,, säger inte det något. jag undrar varje dag hur kan en tingsrätt göra ett sådant domslut. utan prata med barnet?????? efter denna dom så frågade jag min son om jag skulle överklaga då svarade han mamma jag orkar inte med mer bråk och av denna anledning så gjorde jag ingen då.
Men det ångrar jag djupt nu efter det tog inte lång tid efter rättegången så var hemförhålladet jobbigt för min son , han psyka honom med att tala om för honom att han var en idiot ,utvecklingstörd dum i huvudet äklig mm han talade också illa om mig som mamma till min son som djävla fitta ,slyna hordjävel och totalt intlegent befriad. Jag är så trött på myndigheter som inte bryr sig om barn som har det svårt utan tror dom gör bra ifrån sig med att inte bry sig .
Så med detta brev kan du kanske kan se till att ett barn kan få sin talan hörd när ingen annan tar ansvar.
Snälle hjälp ett barn till att bli hörd innan det är försent.
En orolig mamma.
ps har ingen egen mail lånad email adress men det går att nå mig på den.

2008-04-18 @ 01:00:22
Postat av: Anonym

Välkommen till Dom Glömda Barnen

Barnen´s rätt i samhället



Omhändertagen på mycket tveksamma grunder



Vi är en nystartad förening DOM GLÖMDA BARNEN som vänder sig till de föräldrar som fått sina barn omhändertagna på mycket tveksamma grunder och många gånger utan att få någon rimlig



Vi i föreningen anser att varje barn har rätt till sina föräldrar och sitt nätverk – att föräldrarna i första hand ska få allt stöd och all hjälp så att alla möjligheter först är uttömda innan en placering sker.

Vi anser också att barnen ska placeras på besöksavstånd, så att inte det ska bli ett hinder och orsaka att kontakten bryts med föräldrar eller syskon. Vi vet hur viktig den kontakten är.



Målgrupper

Barn & Ungdomar

Som bor/eller har bott på HVB-hem eller i Familjehem

Föräldrar

Som har/eller har haft ert/era barn på HVB-hem eller Familjehem

Mormor.Farmor.Farfar.Morfar

Som har fått sitt Barnbarn omhändertaget gemon LVU.

Du själva hade kunnat ta hand om ditt barnbarn men inte fått det.

Askungarna

Jag blev inte omhändertagen fick bo hemma med mina biologiska föräldrar men hade det inte bra där

Lagar

Vi håller på att jobba fram lagförslag till Regeringen då Socialtjänsten gör många fel med Omhändertandet av barnen



www.domglomdabarnen.dinstudio.se

2009-05-11 @ 09:44:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0