MUF-Skaraborg gillar inte att jag berättar om att Högerregeringens beslut även drabbar Skövde

MUF-Skaraborg pratar som om spetsforskning bara finns i Göteborg och andra gamla universitetsorter. Jag tycker att det är att förklena de resultat Skövde högskola uppnått av egen kraft, egna kontakter med andra universitet och eget internationaliseringsarbete. Ett arbete som haft uppbackning av kommunerna i länet och av det regionala näringslivet. För Lars Leijonborg finns framtiden i kontakter med ett Kina präglat av slavarbete och miljöförstöring. För mig finns framtiden här, mitt ibland oss och utifrån våra egna kunskaper och förutsättningar. Framtiden finns inte i låga löner och avsaknad av rättigheter för de anställda utan i att investera i kunskap och i att garantera trygghet i förändring. AMS är inget ”trams” utan ett verk som ska bidra till fort- och vidareutbildning av arbetskraften. Nedskärningarna på AMS i kombination med nya arbetsuppgifter som ska övertas från Migrationsverket som läggs ned den 1/7, kommer att leda till stora problem för ”gamla” arbetslösa. De som får jobb just nu är främst nytillträdarna på arbetsmarknaden och de som har en god utbildning. Så länge konjunkturen är god så kommer problemet inte att så tydligt märkas, men förr eller senare viker konjunkturen. Funktionshindrade, invandrare med flyktingbakgrund, personer över 50-55 år, personer med nedsatt arbetsförmåga etc. Vi behöver en arbetsmarknad även för dem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0