Katarina Wideman mejlade till mig ang. Västra stambanan i Lerum

katarina i lerum
Det var i höstas efter en interpellations debatt med Åsa Torstensson där jag beskrev frustrationen med att det inte händer något med kapacitetsbristen på västra stambanan.

Katarina ville att jag skulle komma till Lerum för att lyssna på bullret. Nu har jag varit där. Det första som slog mig var den höga bullernivån från motorvägen E20.

Katarina var en mycket trevlig kvinna och vi diskuterade hemma hos henne om vad som kunde göras. Hon beskrev situationen när godstågen drog förbi, jag beskrev hur vi andra som bor längs Västra Stambanan vill ha en lösning. Vi var eniga om att vi ville att fler skulle välja tåget och att mer gods skulle upp på järnvägen. Inte helt eniga om hur det skulle gå till men vi var båda klart intresserade av socialdemokraternas förslag om att försöka bygga över både E20an och Västra stambanan genom Lerum.

Innan dess hade jag besökt moderaten och kommunalrådet Henrik Ripa. Han menade att han vunnit valet på att stoppa banverkets planer. Jag var hos honom för at lyssna på hans argument. Det jag inte förstod, var hans försök till at förklara varför kommunen sagt nej till utökat bullerskydd från banverket.

När jag på kvällen träffade socialdemokraterna i Villa Pomona beskrev de hur länge debatten pågått och att det inte varit en enkel fråga att ta ställning till. Den sträckning som vissa (bland annat Henrik Ripa) pläderar för är inte ”bara” mer än dubbelt så dyr. Den skär också igenom orörd mark och skär av Stenkullen och Gråbo på ett otillfredsställande sätt eftersom alternativet innebär att även nuvarande sträckning skulle vara kvar.

Det värsta som kan hända nu för de boende i Lerum och för tillväxten i Västra Götaland är att allting går i stå. Ingen ombyggnad, inget bullerskydd, inga fler spår. Det tycker jag är bakåtsträvande av moderaterna i Lerum

http://www.lerumstidning.se/visa_arkiv_utfor.asp?id=3652


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0