RUT är 99 år stil going strong

Idag när jag praktiserade på äldreboendet, servicehuset Bagaren i Skövde träffade jag Rut som är 99 år. Tänkte på det när jag såg att Alice dött hon som var primadonna. Rut har aldrig varit en primadonna men en hjältinna. Hon har arbetat inom äldrevården eller som hon själv sa fattigvården som det hette på 40-talet. Hon berättade om hur hon jobbat på lasarettet i Lidköping och från 1948 på ålderdomshem/fattigvården i Örslösa. 1961 byggdes ett nytt ålderdomshem med namnet Lugnet i Örslösa. Då blev Rut föreståndare där. Nu blir hon själv omhändertagen och uppskattar personalen väldigt mycket. Hon ville gärna framföra till mig att det behövdes mer personal för att de har det så stressigt. Det märkligt att den borgerliga majoriteten föredrar indragningar i äldrevården för att ha råd med 30 öre i skattesänkning. De pengarna hade behövas för kompetens och kvalitetsförstärkning i vården.
Rut

(Rut har givit mig tillåtelse att ta kort till Bloggen)

Läs mer på

Monica.nu

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0