ABF-kurs om ideologi, facket och politiken

ABF-kurs och ideologi, facket och politiken


Idag har jag träffat studerande på ABF som går en utbildning om ideologi, facklig-politisk samverkan och framtid. Det var intresserade, engagerade kvinnor och män som var nyfikna på aktuella politiska frågor. Det handlade om sysselsättning, utbildning, miljö, ekologi och jämställdhet men även EU och utrikesfrågor. Vi fick möjlighet att prata om aktuella politiska frågor för socialdemokraterna, om Mona Sahlin och oppositionsarbetet. Frågorna handlade också om varför högerregeringen drar ner på a-kassan. Är det för att det blir fler låglönejobb för att människor blir fattigare eller är det för att det ska vara större skillnader i samhället? Det var frågor som jag lovade att ta med mig. Men jag fick också medskick till socialdemokraterna, nämligen grön skatteväxling. Höj gärna bensinskatten när sossarna vinner valet men sänk vägtrafikskatten med minst lika mycket. Då blir de rörliga, påverkbara kostnaderna högre och varje meter man minskar bilåkande med tjänar man på. Även det lovade jag att ta med


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0