Unni Drogge har enligt mitt tycke alltid käbblat minst lika mycket som Jan Guillou.

 

De båda författarna använder sig av principen all publicitet är bra publicitet.
Varför ska vi annars få ta del av vilka förlag och vad böckerna heter i käbblet mellan dem.

Unni Drogge har suttit i Tv-debatter och pläderat för vårdnadsbidrag och borde kanske någon gång begripa att det inte är bra för kvinnor att bli ekonomisk beroende av en man.

Att stanna kvar i ett förhållande av ekonomiska skäl, trots att barn eller kvinnor far illa kan aldrig vara bra. Därför är det viktigt med jämställdhet, feminism och självständiga liv.

Trots det så måste vi ta alla kvinnor som blivit slagan på största allvar. Trots att de inte lämnar de män som slår dem, trots att de förminskats så att de inte orkar ta sig ur förhållanden. Trots det så måste vi andra ställa upp på dem. Vi dvs samhället, omgivning, vänner, bekanta och släktingar måste alltid ta avstånd från våld i alla former.

Sedan hoppas jag att Unni Drogge vaknar upp ur sitt egoistiska vakuum och ställer upp för feminism och kvinnors självständiga liv. Hon liknar ju tyvärr Maria Carlshamre som kommersialiserar och exploaterar sina söndriga liv för att få publicitet, det är sorgligt.

svd


Kommentarer
Postat av: Jessika

Unni Drougge blev faktiskt
misshandlad. Du kallar henne egoist och anklagar henne för att bara vilja ha publicitet. Ursäkta mig, men du låter mer som en mullig mansgris än feminist.

2007-11-27 @ 10:20:19
Postat av: Fredrik

"Trots det så måste vi ta alla kvinnor som blivit slagan på största allvar." Visst. Men när skall du ta de män som blivit slagna på allvar?

2007-11-27 @ 10:26:58
Postat av: Gunilla

Men Monica, även kvinnor som är för vårdnadsbidrag är människor som ska tas på allvar.

2007-11-27 @ 10:36:39
Postat av: Monica

Fredrik, Jessika och Gunilla
Bra synpunkter. Jag ska lägga till att även män som blir slagna ska tas på allvar, Fredrik.
Jessika, ja hon blev slagen och ska tas på största allvar och vi andra måste visa vår avsky mot våldet. Samtidigt visar detta att misshandel förekommer i alla samhällsklasser. Även egosistiska kvinnor kan bli misshandlade men inte bara dem. Kvinnor med handikapp, lågutbildade, högutbildade, invandrarkvinnor, infödda vita kvinnor, rika och fattiga kvinnor, unga och gammla. Vi kan inte acceptera att någon av dem blir misshandlat.
Till Gunilla vill jag säga, du har rätt. Alla ska tas på allvar

2007-11-27 @ 10:43:00
Postat av: Daniel

Monica, jag förstår inte hur du kan tycka att hon är egoistisk för att hon försöker framhäva det konstiga i att en sådan "hederlig" man gom Guillou ställer sig bakom en uppenbar kvinnomisshandlare. Hon kan ju inte hålla tyst och låta bara den ena sidan, Guillou, använda media som vapen.

Vad är det du tycker hon skulle ha gjort istället, du som vet?

2007-11-27 @ 12:25:46
Postat av: Anette

Är det egoistiskt av Unni att berätta sin historia så att andra som befinner sig i samma situation kanske vaknar upp och fattar att
det går att ta sig ur ett söndrande misshandelsförhållande? Är hon den enda författaren som skriver (och säljer) böcker om sitt söndriga liv? Vad är det för fel med det i så fall? Ju mer som skrivs om kvinnomisshandel, dess bättre.

2007-11-27 @ 14:32:20
Postat av: Monica

Hej Anette och Hej igen Daniel.
Helt rätt av er, det är inte egosistiskt att skriva om kvinnomisshandel. Och även om det hade varit det så är det bra att synliggöra mäns våld mot kvinnor. Jag är färgad av andra utspel Unni Drogge gjort, där jag upplevt henne som enormt egocentrerad.
Men som jag skrivit i tidigare inlägg. Trots det måste vi ställa upp och visa vår avsky mot alla former av misshandel.

2007-11-27 @ 14:40:57
Postat av: Iwar

Tyvärr är bilden av Drogge mer komplicerad än så! Vet ej vad det här är för bloggsida, men det konstiga med Drogge är inte i första hand att hon har en massa barn med en man som tjänar pengar på kvinnors kroppar, utan att hon själv ständigt gör sig själv taleskvinna för feminismen. Människor i hennes närhet vet att hon som förälder inte tog sitt ansvar för sina barn, utan lät de äldre ta hand om sina yngre syskon, när de istället skulle sköta skolan. Samtidigt som Drogge var ute i vimlet och jagande yngre män. Kan tyvärr inte tycka synd om henne, även om det naturligtvis är fel att slå andra människor. Men hon brast i sin föräldraroll. Och varför hennes fd man inte tog hand om barnen vet jag ej, men han hade väl fullt upp att tjäna pengar för att betala underhåll? Tyvärr under moraliskt tvivelaktiga grunder. Dessutom skulle hon som värnar om vårdnadsbidrag ej tillåta hennes ex, Mats ta hand om barnen? Samtidigt som Drogge skrev en feministkrönika i aftonbladet och skrev ner män. Sådana som jag som tog mitt föräldra ansvar och fick kämpa först i 5 år och sedan ytterligare 4 år innan jag fick vårdnaden om båda mina 2 barn. Fastän jag tydligt var en mycket lämpligare förälder än barnens mamma och säkerligen också feminister som Unni Drogge. Men mitt fel är att jag är av hankön och anses fortfarande som en sämre duglig som förälder, fastän att jag kan uppvisa min förmåga till omsorg. I den första rättegångsprotokollet stod det t.o.m. att jag var en bättre förälder men mamman fick ändå vårdnaden utan motivering. För en del feminister ser barn fortfarande som en egendom, vilket gamla anarkister som Unni borde inse är fel. En gång i tiden bjöd jag in familjen Drogge till Göteborg för att snacka om hur man lever ett gott liv som anarkist, tråkigt att båda två utvecklas till strebrar utan samvete.

2008-07-25 @ 15:31:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0