De lovade, lovade och lovade pengar till vägarna

Var det någon som kunde undgå höra moderaterna förra mandatperioden när de lovade 8 miljarder till vägarna? De åkte land och rike runt och lovade att bygga vägar.

Antagligen var det en och annan väljare som trodde på det. Men som på så många andra områden var det bara tomt prat för att få komma till makten.

Det till och med lovade att utöver att staten skulle höja anslagen med miljardbelopp så skulle det bli privata lösningar. Är det en tillnyktring vi ser  nu, att allt inte går att lösa med OPS (offentligt och privat samarbete) eller vad är det?

Enligt budgetpropositionen blir det ingen lånefinansiering av Norra Länken vilket Vägverket förslagit för att få en så effektiv och rationell utbyggnad som möjligt, säger Ingemar Skogö direktör för Vägverket. När detta stora objekt ska finansieras via anslag innebär det att andra angelägna, och i planen högt prioriterade, objekt får stå tillbaka samtidigt som det medför risk för att det inte kan drivas produktionsmässigt effektivt. Några objekt som vi planerat starta under året kan vi därför tvingas senarelägga. Med de ramar som anges i propositionen för 2009-2010 för byggande av nationella vägar är situationen än mer prekär. Det saknas åtskilliga hundra miljoner för att fullfölja pågående objekt och några nya objekt kan under dessa förutsättningar följaktligen inte startas.


Satsningen på nya vägar ökar med 385 miljoner jämfört med förra året.  Det täcker i princip bara kostnadsökningen för samma period. I förhållande till vad som utlovats i infrastrukturplanen faller investeringar för 1,7 miljarder kronor bort.


När det gäller Västsverige ser det dystert ut

Det blir förseningar för planerade byggen på såväl riksväg 40 som för E20. Planen för E45 norr om Älvängen riskerar också att försenas, och några satsningar för att lösa trafiksituationen i Göteborg finns inte med i budgetpropositionen.

Förseningarna gör det svårare att lägga in nya objekt i planen. En ny älvförbindelse under Göta älv ser väldigt avlägsen ut.

Av de 1,5 miljard som satsas på regional tillväxt, kommer mindre än 100 miljoner att användas i Västsverige. Det är långt mindre än vad vår andel av befolkningen motiverar - och ännu mindre om man ser till vår tillväxtkraft. Resurserna för regional utveckling är allt för inriktat på stöd i stället för på tillväxt.



Borgs väg

Lastbilarnas koldioxidutsläpp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0