Nyamko Sabuni (fp) är nöjd med nuvarande lagstiftning
Jag ville i dagens riksdagsdebatt få svar av konsumentministern om vi kan göra mer för att ungdomar inte ska hamna i skuldfällor för att de faller offer för aggressiv marknadsföring dels Internet, på gator och torg. Tyvärr fick jag et icke svar Konsumentskydd vid köp på Internet Interpellation 2006/07:693
Konsumentskydd vid så kallade gratisprodukter Interpellation 2006/07:695
Hon menade, underförstått, att ungdomar och andra grupper får minsann skylla sig själv. Men alla är inte så om sig och kring sig som Nyamko Sabuni, alla har inte vassa armbågar och kan ta fajten med försäljare när de blivit lurade. De finns ungdomar och för den delen en del vuxna som blir glada över att få en telefon gratis. Abonnemang kan kostade 199 kronor i månaden och försäljaren kan påstå att det går att ringa för allt. Men snart har de räkningar på flera tusen kronor och ser telefonen som ett idiotiskt misstag.
Dessutom finns det många som blir lurade av Internetförsäljning och hamnar i kläm om och när varorna går sönde.En sak lovade hon i alla fall. Hon funderade på vilka åtgärder som är nödvändiga för ge telekonsumenternas möjligheter att bättre överblicka sina kostnader och lättare förebygga alltför höga räkningar.
Jo, alltid något men hur ska det gå för barnen och ungdomarna som luras att köpa smilis till vad de tror är en billig kostnad, hur ska det gå för internetkunder som hamnar i skottgluggen mellan leveantörer och tillverkare trots att kunden redan betalt varan