Tillväxt, FNs barnkonvention, klädpaket och skolan i Värsås


Idag började jag med att träffa de socialdemokratiska kommunalråden från Skaraborg. Nja inte bara kommunalråd en del oppositionsråd också förståss. Sossarna styr tyvärr inte så många kommuner denna mandat period (men det ska bli ändring på det). Vi pratande om tillväxtavtal, infrastruktur och gemensamma satsningar.

Sedan tog jag tåget till Stockholm och debatterade med biståndsminister Gunilla Carlsson om barnsrätt i utrikespolitiken. Jag tog upp om att alla barn måste få chansen att äta sig mätta, gå i skolan och skyddas från olika former av psykiska eller fysiska övergrepp. Alla barn borde få möjlighet att gå i skolan, och inte behöva arbeta. Vi borde göra mer för de 250 miljoner barn som arbetar trots att de borde få gå i skolan m.m.

Sedan tog jag tåget till Skövde och cyklade 10 km till samhället Sventorp. Där träffade jag fantastiska eldsjälar från Röda korset. De hade stickat hundratals fina tröjor och filtar och nu slog de in klädpaket.

Därefter höll jag och Mikael Wendt i kommundelsstämman i Sventorp. Det var många viktiga synpunkter som kom fram om trafiksituationen, äldreboenden, service och skolan.

Problemet med stora klasser och färre vuxna i skolan var en samstämmig åsikt från Sventorp, Igelstorp och Värsåsborna.image559


Kommentarer
Postat av: Havsglimten

Monica.... har du tänkt på att det finns många barn här i landet som också skulle behöva ta del av era paket.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0