Varför sänker inte den borgerliga regeringen arbetslöshetsförsäkringen till 0kr?


De påstod länge att det var deras politik som skapade tusentals nya jobb. De trodde på fullt allvar att ju fattigare man blir om man blir arbetslös desto enklare blir det att få jobb. Individer antogs kunna återgå till arbete på egen hand, bara viljan finns. Med den logiken borde de väl sänka ersättningen ännu mer nu när människor förlorar sina jobb i rasande fart!!! Eller?

Eller kunde det ha varit så att de tog över i en tid när Svensk ekonomi gick på högvarv, när högkonjunkturen stod på topp och jobben strömmade?

Det är intressant att läsa artikeln av Mattias Strandh, Daniel Melén och Madelene Nordlund om att arbetslösa med hög ersättning får bättre återanställningsinkomster än de med låg ersättning, oavsett tidigare inkomst. Där menar de att låg a-kassa försämrar chansen att få jobb.
Många borgerliga politiker tror fortfarande på att deras politik håller i längden. Det är åtminstone vad de säger när jag frågar dem varför de inte sänker ersättningen till 0 kr. Men det går ju inte ha en politik som bara fungerar i högkonjunktur eller när det är vackert väder.

Det är ju nu politiken prövas


Kommentarer
Postat av: Eva Hedesand Lundqvist

Hej jag tillhör dem som nu stämplar ut ur A-kassan trots en bred kompetens och trots en vilja att jobba. I min blogg har jag ställt några frågor till den här regeringen men jag ställer också frågor här:



hur kan det komma sig att den här regeringen försämrade deltidsstämplingen på det sättet att för att få en ny deltidsstämpling så måste jag jobba in ett nytt A-kassevillkor dvs 300 heltidsdagar?



hur kan det komma sig att för att få en ny A-kasseperiod så måste jag jobba minst 80 timmar per månad i 6 månader utslaget på 12 månader. Och då får jag ändå inte full A-kassa?



hur kan det komma sig att regeringen kunde höja A-kassekostnaden för Arbetslösa och blanda sig i A-kassornas regler? A-kassorna är såvitt jag vet oberoende?



hur kan det komma sig att jag när jag jobbar på vikariat dvs anammar jobblinjen straffas för detta vad det gäller deltidsstämplingen?



hur kan det komma sig att jag inte får ett jobb trots att jag är en pigg dam med bred kompetens, med en tro på att det löser sig och som söker jobb?



hur kan det komma sig att arbetsgivarna inte tycker att jag är attraktiv på arbetsmarknaden pga min ålder. Jag vet därför att jag har pratat med arbetsgivare som säger att min ålder ligger mig i fatet?



Näää, vi behöver en ny regering som vet vad det innebär att stimulera arbetsmarknaden.



* nu tror den här regeringen t.o.m att alla arbetslösa och sjuka skall få jobb på en arbetsmarknad där antalet arbetslösa är fler än antalet lediga jobb. Ca. 32.000 st lediga jobb varav många kräver mycket hög akademisk kompetens mot ca. 190.000 arbetslösa och till detta kommer alla som inte får förlängd sjukförsäkring.



Till detta kommer alla som stämplat ut från deltidsstämplingen och alla som lämnat A-kassan och gett upp tron på att få ett jobb.



2008-12-29 @ 11:29:50
URL: http://www.s-info.se/eva
Postat av: Per Broström

En motsvarande fråga, i Monica Greens vuxna och resonerande tonläge, skulle kunna vara; varför vill inte (s) höja arbetslöshetsförsäkringen till 150 % om det enligt er inte finns något samband mellan nivån och arbetsutbudet?

2008-12-29 @ 13:02:44
Postat av: Eva Hedesand Lundqvist

En fråga till Dig är varför regeringen kunde förändra deltidsstämplingen vilket innebär att det går inte att jobba på vikariat eller deltid när de 75 stämplingsdagarna är förbrukad som är inkluderade i ett stämplingsvillkor på 300 dagar.



När de 75 dagarna är förbrukade återstår för en arbetslös att endast arbeta heltid och inga deltidsdagar för då ryker ersättningen för resten av veckan? Detta stimulerar till passiv arbetslöshet i 225 dagar.

2008-12-29 @ 17:52:14
URL: http://www.s-info.se/eva

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0