Miljöpanik eller klimatångest, alla kan göra något men ställ hårdare krav på yrkestrafiken.


Den viktigaste insatsen för miljön är att minska på utsläppen, låter kanske självklart. Men en del tror att det räcker med att köpa en så kallad miljöbil. Det är naturligtvis utmärkt men det finns fler sätt. Ännu viktigare är att köra mindre. Använd bilen bara när det behövs. Det sägs att hälften av alla bilresor är kortare än 5 km och antagligen går hälften av de resorna att skippa. Gå (för de med stegräknare är 5 km ett utmärkt sätt att komma över de 10 000 steg som ska tas per dag) eller cykla. Men vi som har bil, har det för att vi tycker att det är ett utmärkt fortskaffnings medel och alla resor kan inte skippas. Och då gäller det att köra så mjukt som möjligt, jag lärde mig att köra så mjukt som om jag hade ett ägg under gaspedalen. Men också att använda motorvärmare på vintern, kalla motorer drar enormt med bränsle och en motorvärmare drar mycket lite el. Att ha rätt tryck i däcken, att ha så hög växel som möjligt och att motorbromsa är andra knep som jag lärt mig och som mina körkortstagande ungdomar just nu lär sig.

vägverkets hemsida kan man ladda ner snabbkurs i sparsamkörning. Läs också om sparsamkörning i svd.

Även de tunga transporterna måste förändras till ecodriving. Det är långtradarna som sliter sönder vägarna och det är de som står för de stora utsläppen. Inblandningen av icke fossila bränslen måste bli vanligare och de längre transporterna måste göras på järnväg eller till sjöss.

Vi måste ställa krav all på yrkestrafik i hela EU. Sverige kan gå före och ställa hårdare krav.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0