Induviduellaprogrammet inte lösningen med de ska inte gå kvar i grundskolan

Efter en blixtvisit i Skövde är jag på väg till Riksdagen igen för att debattera dels mot Christina Husmark Persson om pensionärer och med Nyamko Sabuni om backlach för jämställdheten.

Anledningen till att jag åkte hem till Skövde i går kväll var att socialdemokraterna hade fullmäktigegrupp. Vi hade en lång debatt om skolornas och elevernas situation i Skövde. Just nu är det mycket tufft på Rydskolan men det är tyvärr inte det enda problemet. Även på andra skolor och fritidshem är det bråk och svårt att ge en lugn och trygg tillvaro för barnen. Vilket bara bekräftar att den borgerligt styrda Skövde skulle ha lyssnat på oss socialdemokrater och anslå mer medel till skolan. Dessutom är det ett ledningsproblem som måste tas tag i. Vi får inte lämna barn som har det svårt i sticket, det leder bara till värre och svårare problem längre fram och problem med att gå i gymnasieskolan. Jag delar uppfattningen om att individuella programmet IV inte funkar för dessa ungdomar. Men lösningen är inte att de ska gå kvar i grundskolan insatser borde sättas in långt tidigare.  

Det blev ett långt gruppmöte eftersom det är väldigt många ärenden som ska behandlas på måndag. Inte bara många frågor utan också många kniviga ämnen som till exempel, hur ska Skövde bli ett bättre som tillväxt- och utbildningsort., Ägardirektiv till de kommunala bolagen, Reviderad budget 2008, Gemensam nämnd och förvaltning för miljö- och hälsoskyddsarbetet i Falköping, Skövde och Tibro, samt kompletterings val m.m.


Dessutom fick jag med rätta kritik om att vi från presidiet lagt in för många ärenden på en och samma sammanträde. Vilket påminner mig om att jag måste ta tag i det inför kommande möten. Alla ska ju upp mycket tidigt på tisdagen och det går inte att debattera på ett värdigt sätt mitt i natten.   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0