Fotboll mot rasism i Ryd

Idag anordnande SSU en fotbollsturnering i Södra Ryd i Skövde.

Fotboll mot rasism kallades den och många tjejer och killar deltog i turneringen.

Ryd är det nästan det enda område i Skövde som berikats med många kulturer och olika språk.

Trots en del regnskurar var stämningen var på topp och känslorna darrade inför finalen. Det märktes att det var duktiga ungdomar med tävlingsinstinkt som kämpade för att vinna. Bra arrangemang som fler borde ha vetat om att det pågick.

Över huvud taget pågår många bra och givande aktiviteter i Ryd som inte riktigt når ut till "infödingarna" i Skövde. Precis som i de riktigt stora städerna är det ofta bråken och osämjan som speglas i mångkulturella orter.

Jag har kompisar vars barn berättar om stenkastning, slagsmål och knivkastning som pågår i andra skolor i Skövde. Men det speglas sällan i media bara för att det bara är "vita" barn som går där. Då får man höra uttryck som "pojkstreck, sådant händer i ungdomen eller - jag minns hur vi slogs när jag var liten grabb"

När det är bråk i Ryd då betraktas det som något helt annat.


Jag tycker inte vi ska acceptera något bråk var det än förekommer. Men då måste de också finnas resurser, fritidsverksamhet, rikt föreningsliv, kultur, minskade ekonomiska klyftor och stöd till de föräldrar som inte klarar av sin föräldraroll m.m.


Bra SSU att ni ordnar kul grejer i Ryd
image604
image605
image606image607


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0