Eleverna förlorar på slagfält om skolan
Det finns problem inom skolan, många skolor innehar obehöriga lärare, för små resurser och otillräckliga stödinsatser till elever som behöver extra hjälp. Detta är alltså problem som måste lösas, men lösningen måste vara långsiktig. Med slagfält om skolan blir eleverna de största förlorarna.
Vi vill ha en sammanhållen skola som ger alla samma chans. Att sortera och nivågruppera barn redan i tidig ålder, att tvinga barn att göra val för livet redan vid 10 års ålder anser vi socialdemokrater vara ett steg i fel riktning. Vi vill ha betyg som följer upp varje elevs kunskaper med tydliga mål för varje betygssteg men inte från sju års ålder. Betygsättning av barn som är så små får inget stöd vare sig hos forskare, skola eller bland föräldramajoriteten.
Goda kunskaper i svenska, engelska och matematik ska vara allas rättigheter, inte bara de som läser teoretiska kurser på gymnasiet. Detta medför att dörren till högskolan hålls öppen även för de som läst yrkesförberedande kurser på gymnasiet.
Det krävs fler platser på landets högskolor och universitet samt att alla som har intresse och behörighet ska få läsa vidare. Det betyder att det måste fram satsning på samtliga högskolor i hela landet inte enbart på våra "prestigefyllda" universitet. Det gäller också att satsa på kvalificerade yrkesutbildningar. Detta är speciellt tydligt i dag då det finns tydlig arbetskraftsbrist inom vissa yrken.
En skolpolitik som tar större hänsyn till vetenskapliga undersökningar och lärarnas beprövade erfarenhet, än till kortsiktiga utspel och snärtiga uttalanden om hårdare tag. Ytterst handlar det om våra barns framtid och möjligheten för skolan att bryta klasstillhörigheten
Monica, har du inget lärt av historien? Dagens skola är ett arv från en socialdemokratisk ideologisk skolpolitik, där man bannlyst allt som handlat om krav, lärande, betyg, disciplin och kunskap. De som drabbats hårdast är arbetarklassens barn, medan barn med utbildade och motiverade föräldrar klarat sig trots skolan. En politik som effektivt övervakats och beskyddats av ett indoktrinerat Skolverk. Ett jämligt samhälle kan aldrig byggas genom att man slutar ställa krav eller nedvärderar kunskap. Det är ett stort misslyckande att inte ge alla dessa "socioekonomiskt svagare" barnen en reell chans att utbilda sig, och ett enormt slöseri att inte ta tillvara den begåvning som finns hos alla dessa unga.
Du smålänning, du har tydligen missat att Björklund "fifflat" med statistiken för att det ska låta värre med den Svenska skolan än vad det är
Du Anneli, du har tydligen missat att statistiken inte ljuger. Du har bara ingen aning om hur du ska tolka den.
Titta på de relativa jämförelsemått som finns mellan länder. Inte har Sverige klättrat i de tabellerna de senaste 10 åren.
Titta bara på den betygsinflation som förekommit inom gymnasiet. Mina drygt 16 för 10 år sedan rankades så som en bra bit över 4 i snitt. Idag är det bara att slå upp i en tabell där 4.0 översätts till 17. MVG skulle vara en stark 5:a medan vg skulle gå från stark 3:a till svag 5:a. Undrar vad det blev av det, men något säger mig att du inte förstår konceptet betygsinflation samt sänkta krav. Två underbara sätt att manipulera siffrorna innan det blir statistik av det. För statistiken i sig ljuter inte. Det är bara det att de flesta inte vet och förstår hur den ska tolkas.