Varför tjänar kvinnor mindre än män????



Jo jag hör om och om igen att om kvinnor bara lossades från sin "boja" i offentliga sektorn så skulle lönen stiga i höjden. Bara sjukhuset blev ägd av Wallenberg skulle lönen öka, skulle kvinnorna dessutom starta egen vårdinrättning skulle de strax öka sina inkomster till männens nivå.

Tyvärr har alla dessa borgerliga åsikter helt fel.

Fråga snabbköpskassörskan på ICA om hon tjänar bra. Fråga hotellstäderskan om hon tjänar bra. Fråga i klädaffären nästa gång du köper en ny tröja om tjejen som jobbar där tjänar bra med anledning av att hon kan ju alltid börja på en annan klädaffär om hon är missnöjd med sin lön eller anställningsgrad.  Det är precis samma med anställningsgraden. "Varför går det bra att skapa heltider i mansdominerade branscher, men inte åt kvinnor? Varför har killarna på Siba och Elgiganten heltidsjobb, medan kvinnorna på Vivo och Ica deltid?"

Jag vet svaret. Vi har inget jämställt samhälle. Kvinnor tjänar mindre för att de är kvinnor.

Därför är det så bra att vi har en socialdemokratisk ledare som vågar lyfta jämställdhetsfrågan, som vet vikten av att jobba både med klass och kön

Go for it Mona - fortsätt kämpa för ett mer jämställt samhälle


Kommentarer
Postat av: Oscar Peterson

Jag har själv arbetat på elgiganten och hade där en deltidstjänst, liksom många av mina manliga OCH kvinnliga kollegor.



På mitt lokala ICA jobbar både män och kvinnor, liksom på de flesta affärer jag handlat på under mitt liv.



Snabbköpskassörskan har kollektivavtal, liksom de flesta brancherna här i landet. Ansvaret för låga löner ligger givetvis hos såväl arbetsgivare som fackföreningar OCH hos det socialdemokratiska arbetarpartiet som gärna ser att lönerna hålls nere för att bekämpa inflationen.



Jag tror du måste ge dig ut i verkligheten. Då kanske du upptäcker att det könssegregerade samhället du växte upp i, inte längre existerar. Själv var jag på vårdcentralen idag. Där möttes jag av en manlig sjuksköterska och en kvinnlig läkare. Vem som tjänade mest, behöver vi knappast diskutera.



Vad gäller den offentliga sektorn, skulle det vara möjligt att drastiskt höja landstingsskatten för att på så viss pressa upp lönerna. Dock tjänar faktiskt en sjuksköterska redan nu förhållandevis bra (runt 25000 i ingångslön efter 3-4 års studier).



Att tro att man kan lagstifta om "rätt till heltid" är lika vansinnigt som att tro att man kan lagstifta bort arbetslösheten.



2009-08-17 @ 20:01:16
Postat av: Lena

Släng dig i väggen Oskar. Inom handels är det 85% kvinnor, det finns även män anställda men oftast som butiksföreståndare och dyligt.

Att det finns kvinnligare läkare är väl fantastikt, tyvärr har löneutveckling stannat av där i takt med att kvinnoandelen ökat

2009-08-18 @ 09:40:00
Postat av: Anders

Jag håller med Oscar Peterson. Är själv arbetsgivare inom handels (hemelektronik) och avsaknaden av jämställdhet som Mona Sahlin och du beskriver finns inte generellt i verkligheten. Du kan säkert finna skräckexempel ala Josef Fritzl, men generellt sett så behöver både du och Mona en reality check.

2009-08-19 @ 09:12:55
Postat av: John

S styrde i massor av år.

Vad gjorde ni åt detta?

Dom som är lågavlönade

NU har alltid varit det.

Vad är din självkritik?

Nästan alla lågavlönade

tillhör LO-SAP.

Det är svar nog.

2009-08-19 @ 11:22:05
Postat av: JB

Jag måste dock tillägga en tråkig grej. 90% av alla tjejer förväntar sig ju att killen ska betala i en relation, så därför är trycket hårdare på oss att tjäna pengar. Visst finns det undantag. Min flickvän och jag hade en jämställd ekonomi vårt första år. Men gradvis lutar det mer och mer åt att det är jag som ska betala när vi är ute och äter eller när vi åker på semester.



2009-08-20 @ 14:04:24
Postat av: Lena

http://www.dn.se/ekonomi/man-far-battre-loneformaner-an-kvinnor-1.907777

2009-08-20 @ 14:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0