SAAB arbetarnas kunskaper behövs
Svensk bilindustri kan bli världsledande i energieffektivitet, säkerhet och miljöanpassning. Vi måste inse att här krävs handlingskraft, forskning, gemensamma ansträngningar och resurser.
Istället för att förneka problemet och tala ned de svenska biltillverkarna skulle regeringen ha kunnat ge besked om stöd och investeringar för att utveckla jobben inom fordonsindustrin. Beskeden dröjer fortfarande och det försvårar allvarligt att hitta en hållbar lösning framåt.
Nattens besked från GM kanske var det som förväntades i USA om att bilindustrin som begär stöd från staten ska visa på handlingskraft och bevisa att jobb ska behållas i USA. Ett besked om att SAAB ska fortsätta i egen regi, rekonstrueras. Nu kan regeringen agera Ingen kan eller ska ge upp nu "Det är klart att det är ett kärvt läge. Men jag skulle kunna stå här och säga att det är slut, och det är det inte, säger Paul Åkerlund, ordförande för IF Metall på Saab i Trollhättan".
Nu måste det finnas ledarskap, ett ledarskap som inger hopp och framtidstro. Trots ovissheten försöker han vara optimistisk: På något sätt ska Saab överleva. Regeringen måste ha mod att tro på att bilindustrin kan fortsätta utvecklas när vi väl kommer ut ur den finansiella krisen. Det kan vara en jättechans för Saab om företaget blir fristående men det innebär stora utmaningar. Tyvärr saknar den borgerliga regeringen ledarskap. De själva påstår att de har otur nu igen men att deras politik egentligen är bra. Sanningen är ju den att de kan bara regera i högkonjunktur, och då ägnar de sig åt att öka klyftorna genom gigantiska skattesänkningar för att stå tomhänta i lågkonjunktur. En tomhänt regeringen som säger att de inget kan göra och som alltid har otur ger inte SAAB och bilklustret i Västra Götaland ger inte rätt signal just nu
Regeringen blir beskylld både här och där för att sakna handlingskraft, av sossar som uppenbarligen saknar öron. Det är inte skattebetalarnas sak att ta ansvar för ett bolag som ägaren vänder ryggen åt. Ett bolag som gått med förlust de senaste 20 åren. Vad ska ni spara in på istället? Sjukvård , skolor eller tänker ni ta av pensionspengarna som er partiordförande föreslog. Det är helt klart att personalen besitter ett stort kunnande, men det kan användas till att skapa andra verksamheter i st f att bygga bilar som folk inte köper.
Monica;
Visst är det tråkigt när företag går i konkurs, men bortsett från nostalgin, varför ska skattebetalarnas pengar skyfflas in i det svarta hål som heter SAAB? Företaget producerar idag lika få bilar som för 20 år sedan och har gjort brakförluster alla år utom ett sedan dess.
När de fem miljarderna är förbrukade om några månader, ska vi då slänga in 5 till, och sen 5 till i all oändlighet? Är det inte dags att sätta stopp nu och låta de duktiga människor som jobbar på SAAB bidra med sin kunskap i andra eller nya företag? Eller ska staten fr.o.m nu alltid gå in och stödja företag som går mot konkurs?
Annars kan väl LO och SAP ta av partikassan för att köpa upp SAAB. Ni får nog ett bra pris av GM och ni tror ju er besitta kunskaper hur man driver en biltillverkare som varken Investor eller GM har.
Monica,
IF Metall kan lägga ett bud på SAAB imorgon om dom vill och tror på affären.
Har du någon spaning om varför de inte använder sitt riskkapitalbolag Metalica och gör det?
Hmmm...
Nej inte jag heller..
Saab är nog till salu för en krona. Varför finns inte LO bland presumtiva köpare? LO brukar ju vara experter på hur man skapar lönsamhet i företag.
Så är då Saabaffären klar. En av de minsta uddabiltillverkade har köpt Saab med lånade pengar och hemliga finansiärer. Inget har sagts om hur det ska gå till att få Saab lönsamt.Efter nära 25 år med medverkan i strategier, insyn i produktutveckling, ekonomi,distribution marknadsföring och försäljning tvivlar jag på att det kommer att lyckas. Saab har räddats ur många kriser: tvåtaktskatastrofen löstes med Fords V4-motor(Rolf Melde), effekter av oljekrisen då alla lager var proppfulla reddes ut med en uppgradering av Saab 900 med Turbomotorn (Per Gillbrand)som gick att sälja, Krisen 1980 med en hårsmån från sammanslagning med Volvo räddades genom ett avtal med Lancia(Sten Wennlo)varefter Saab genom ett under räddades av GM.
Nu sägs det att Saab ska bli lönsamt med en produktion av långt under 100 000bilar per år. Saab hade problem även under sina toppår med drygt 140 000 sålda bilar och utan miljardskulder. Det krävs att bilarna kommer att bli mycket dyra i en tid när marknaden går mot mindre ocg grönare bilar. Jag är övertygad om att det inte kommer att lyckas.
Kan det vara så att samtliga aktörer vet om detta men att Spykerlösningen är det enklaste sätte av lägga ner fabriken. Wallenbergarna vet det efter att ha pumpat in miljarder. GM vet det av samma skäl. Regeringen vet det naturligtvis, och går klokt nog inte in med pengar utan med en åtterförsäkrad garanti. ECB vet det och satsar inga penga utan garantier, Muller vet det men ser ett tillfälle att kratsa några miljarder ur elden, den ryska finansiären vet det och ser en möjlighet att köpa en fabrik billigt om några år och flytta den till Ryssland. Men företagsledning och facket då? Jag tror att dom också förstår att det inte kommer att gå- men håller masken av naturliga skäl.
Konspirationsteori? Nja knappast. Det finns ingen konspiration, men den aktuella överenskommelsen är till någonslags nytta för alla parter. Jag anser att
det är naivt att tro att man på några år ska sätta ett nytt lönsamt bilprogram med så hög kvalitet att det kan konkurrera med BMW, Audi mfl i produktion och få tillstånd en effektiv distribution,tillgängliga reservdelar och en fungerande service. Det kostar!