Vädjan till Regeringen BYT strategi, tala inte illa om SAAB, då blir det etter värre


Regeringens retorik bidrar till att framställa Saab som ett sjunkande skepp - vilket gör att den spännande framtidsplan som GM presenterat inte kommer fram i ljuset, det menar bilanalytikern Matts Carlsson, enligt TT

"- Vi har sett leverantörer som inte vill leverera för att de inte vet om de får betalt. Då stärks osäkerheten, och den förstärks även av en hårdnackad hållning från näringsdepartementet, där man talar om Saab som ett bolag som inte gått med vinst på 20 år och som gör produkter som ingen vill köpa, säger han"

Om Saab ska räddas krävs ändrad retorik och att olika aktörer slutar att agera i egen sak, anser Carlsson: Regeringen kan inte använda varvsindustrin som exempel och den måste sätta sig in i den affärsplan som Saab presenterat och bedöma den.

GM har ju inte begärt att få rena pengar, utan garantier, om deras plan inte skulle fungera. Den amerikanska staten ställer ju också upp med garantier.

Totalt HOTAS 140 000 jobb som finns inom svensk fordonsindustri,

Det vore bättre med en förlängd miljöbilspremie och ny skrotningspremie, utbildningssatsningar för dem som drabbas av varsel eller uppsägning samt större och tidigarelagda investeringar i fordonsforskning.

Varför lever regeringen inte upp till sitt eget löfte om lånegarantier på 28 miljarder till svenska biltillverkare? Vi kommer att producera fordon i Sverige också framöver.

Inget bilföretag i världen går ju bra nu under finanskrisen och lågkonjunkturen. Därför gäller det för Saab att ha tålamod. Får man ordning på Saabs balansräkning kan man snabbt komma ur rekonstruktionsförfarandet.

Men något tålamod har inte den borgerliga regeringen, de talar om SAAB som om det bara vore ett varumärke men det är ju människor av kött och blod, det är kunnande, skicklighet. Nu behövs handlingskraft, mod och styrka


Kommentarer
Postat av: Monica

Skriver mest för att kommentera de som tycker att jag ska svara på alla inlägg. Det hinner jag inte. Vill ni ha svar får ni nog skriva på en blogg hos någon som har mer tid ha på sin dator hela dagarna. Jag kan inte ha på datorn när jag är ute på arbetsplatsbesök, när jag är på möten, när jag är på skolor, när jag är på utskott i Riksdagen m.m.

En sak till: det gäller de kommentarer som kallar mig, blind, döv, dum, korkad, och vad det nu är ni kallar mig. Jag respekterar era åsikter men skriv det på era egna bloggar istället då får ni säkert många läsare som håller med er...

2009-02-23 @ 15:36:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0