Jätte roligt med positiva sifosiffror men de stämmer tyvärr inte


Jag gläds över dagens opinionsmätning över att valdeltagandet i EU-valet ser ut att öka radikalt. Fler och fler inser att besluten på EU-nivå påverkar oss i allra högsta grad och det spelar stor skillnad vilken politik som förs. Jag vill ha ett rött Europa där människan, tryggheten och miljön sätts före kortsiktigt vinstintresse. Därför är det roligt att läsa i

svd och GP med flera medier att vi socialdemokrater skulle öka med hela 10% sedan förra EU-valet från bedrövliga 25% till 35%.

Jag önskar att det kunde hålla i sig fram till valet den 7 juni, tyvärr stämmer inte detta med valresultatet. Jag minns hur det var för 5 år sedan (jag minns tydligt eftersom jag stod på femte platsen på EU-listan då). Då låg vi socialdemokrater på liknande opinionssiffror och den gången trodde jag på dem. Därför kom valresultatet som en kalldusch. Det är någonting i frågorna som inte fångar upp den verkliga opinionen.

Detta skriver jag inte för att vi socialdemokrater ska slås ned utan för att vi ska vara medvetna om hur vikigt det är att inte ta en enda röst för given.

Sträck på ryggen, vi har den bästa politiken och det borde fler få veta.

Socialdemokraterna i Europavalet


Kommentarer
Postat av: Tord Oscarsson

Jag minns väl förra valet till EU-parlamentet.Junilistan fick en framgång som inget förutsett. I år är junilistan inget nytt och sannolikt alltför anonym. Däremot kan Piratpartiet överraska.PP har dock en väldigt begränsad politisk agenda. Jag är tveksam om de kan mobilisera som junilistan men vi bör räkna med risken. Viktigt är att S nu är tydlig på alla viktiga områden. Tänk tanken att det nu är vi som ska överraska.

2009-05-09 @ 16:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0